Periscopi global

Mediamarkt i la Fnac, a punt de caure en mans del gegant xinès JD.com

L'empresa asiàtica es convertirà en el primer accionista de la companyia alemanya i en el segon de la francesa

Una botiga de MediaMarkt.
27/11/2025
3 min

ParísMediamarkt és una de les empreses més emblemàtiques d'Alemanya, com la Fnac ho és de França. "És sobirania cultural. És el primer venedor de llibres de França, és una institució cultural francesa", assegurava un exministre d'Economia francès per referir-se a la Fnac. Al país veí, Mediamarkt, que es dedica a la venda de productes electrònics i electrodomèstics, ha estat sempre l'exemple d'una empresa que neix del no res i acaba sent una multinacional. L'orgull d'un país considerat la locomotora econòmica d'Europa i un referent industrial.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Si fins ara l'accionariat de les dues empreses era majoritàriament del seu país o estava en mans d'accionistes europeus, les coses estan a punt de canviar. L'empresa xinesa Jingdong, coneguda com a JD.com, un gegant asiàtic de comerç online similar a l'americana Amazon, busca expandir-se fora de la Xina i ja ha fet les primeres passes. JD.com preveu apoderar-se del 71% del capital de l'alemanya Ceconomy, la companyia mare de Mediamarkt i Saturn. De retruc, l'empresa asiàtica entrarà a l'accionat de Fnac-Darty perquè Ceconomy té des del 2017 el 22% del capital de l'empresa francesa. Jingdong és la tercera empresa del sector a la Xina, per darrere d'Alibaba i de Pinduoduo, la companyia mare de Temu.

JD.com es convertirà en el primer accionista de Mediamarkt i en el segon de la Fnac. De fet, la primera part de l'operació ja es va completar el 10 de novembre i s'espera que la segona s'acabi aquesta setmana. JD.com ha pres el control de Ceconomy després de pagar 2.500 milions d'euros, una xifra que suposa una de les inversions més importants de la Xina a Europa en el comerç minorista. La compra ja ha rebut el vistiplau de l’autoritat de competència alemanya i ara està pendent de rebre la llum verda del govern alemany, de la Comissió Europea i del govern francès.

França, en contra

A Alemanya, la compra de Ceconomy i les seves filials per part d'una gran empresa asiàtica no ha generat gaire polèmica i és poc probable que el govern veti l'operació. En canvi, al govern francès no li ha fet gens de gràcia que una empresa xinesa es converteixi en el segon accionista d'una empresa considerada un vaixell insígnia del país, sobretot ara que un altre gegant asiàtic, l'empresa online d'ultra fast fashion Shein, ha desembarcat a França obrint-hi la primera botiga física permanent al món. L'executiu francès ha obert una batalla judicial contra Shein i el més probable és que ara faci el possible per fenar l'entrada de JD.com a l'accionariat de Fnac-Darty.

França considera que l'entrada com a segon accionista de la Fnac-Darty per part d'una empresa xinesa posa en risc la seva sobirania cultural i, per això, el govern vol recórrer al control de les inversions estrangeres (IEF), una eina de seguretat econòmica que França pot fer servir per frenar inversions d'empreses d'un altre país. Algunes d'aquestes inversions, les que afecten la defensa nacional o les que són "susceptibles de posar en joc l'ordre públic i les activitats essencials per garantir els interessos del país", necessiten una autorització expressa del govern.

Segons el setmanari econòmic La Tribune, l'entorn del ministre d'Economia francès, Roland Lescure, ha confirmat que JD.com ja ha presentat el dossier IEF, a petició de París, i que el ministeri l'estudiarà "amb gran rigor". La setmana passada, el director general de Fnac Darty, l'espanyol Enrique Martínez, es va reunir amb el ministre de les pimes i el Comerç, Serge Papin, assegura el setmanari. Segons la cadena BFMTV, Martínez "no està gens content" amb l'arribada de l'empresa asiàtica.

"Serem molt ferms i extremadament sensibles al fet que els béns d’electrodomèstics fabricats a França continuïn produint-se al nostre territori", han assegurat fonts del ministeri a la mateixa cadena. El govern podria obligar JD.com a compromisos relacionats amb l'origen dels productes venuts a la Fnac i a Darty.

Preocupació per les dades dels clients

A més a més de l'origen dels productes, una de les preocupacions franceses és la relativa a les dades dels clients: una llei xinesa del 2017 autoritza el govern asiàtic a demanar a les seves empreses dades sensibles de les seves filials europees. "La irrupció de JD.com no és només una qüestió de logística o de preus, sinó una qüestió de perfilatge massiu i d’influència estratègica", explica La Tribune.

Fnac-Darty disposa de les dades de dos milions de clients, inclosos els seus hàbits culturals i de consum. A Espanya, Mediamarkt compta amb 110 botigues i 7.000 treballadors, mentre que la Fnac disposa d'una trentena de botigues i uns 2.000 empleats.

stats