Siri diu “Adeu, Steve; hola, Tim”
Dilluns passat va fer 10 anys que Scott Forstall, aleshores vicepresident de software d’Apple, va fer la primera demostració pública de Siri. És molt probable que en altres circumstàncies hauria sigut Steve Jobs l’encarregat de presentar al món la majordoma virtual de la marca per als seus iPhones, però el cofundador d’Apple havia deixat sis setmanes abans la direcció executiva de l’empresa i va morir d’un càncer de pàncrees l’endemà de l’acte.
La personalitat de Jobs és més que coneguda pel gran públic gràcies a diverses biografies -autoritzades o no-, més d’una de les quals s’ha portat a la pantalla. La seva empremta en l’àmbit empresarial és tal que una dècada després encara hi ha qui parla d’alguns directius qualificant-los de “Steve Jobs xinès”, “Steve Jobs dels cotxes elèctrics” o “Steve Jobs de...” qualsevol altra indústria.
L’any 2011, molta gent dubtava que Tim Cook, número dos de Jobs, fos capaç de mantenir Apple en el camí de l’èxit. Sota la direcció de Cook la marca només ha tret dos productes nous, tots dos vinculats a l’iPhone: els rellotges Watch i els auriculars AirPods. Però a més d’impulsar les vendes de telèfons (el 2011 Apple va facturar en iPhones gairebé 46.000 milions de dòlars; el 2020 va ser el triple), l’autèntic triomf de Cook són els serveis, gràcies als quals els compradors d’aparells Apple continuen pagant a l’empresa i que ja són la seva segona línia de negoci.
Un parell de xifres representen clarament com ha evolucionat Apple sense Steve Jobs: l’any anterior a la desaparició del seu cofundador, Apple va facturar 100.000 milions de dòlars; en els últims 12 mesos n’ha facturat 347.000 milions, un 250% més. Quan Cook se’n va fer càrrec, l’empresa valia 654.000 milions de dòlars a la borsa; ara val 2,4 bilions. Els accionistes poden estar més que tranquils.