La butxaca

Retards més econòmics per a les aerolínies

Aeroport de Barcelona.
Andrei Boar
09/06/2025
2 min

A les portes de l’estiu, el reglament de protecció del passatger aeri rep un cop important. Fins ara —i així continuarà aquest estiu— es compensaven amb entre 250 i 600 euros els retards en vols de més de tres hores, així com les pèrdues d’escales o les cancel·lacions notificades amb menys de set dies d’antelació.

Tanmateix, la Comissió Europea ha decidit renovar aquesta normativa de cara al 2026, reduint notablement les compensacions. Amb la nova regulació, es mantenen els imports de les indemnitzacions, però augmenta el temps mínim de retard perquè siguin aplicables: es passarà de 3 hores a 4 o 6 hores, segons la distància del vol. A la pràctica, això suposarà un 60% menys de passatgers amb dret a rebre compensació un cop la norma entri en vigor.

A més, la nova normativa també permet cobrar per la maleta de mà, un aspecte que fins ara no estava del tot regulat. A partir d’ara, podrem portar una petita bossa personal a la cabina de forma gratuïta, però serà decisió de cada aerolínia si cobra o no per la maleta de cabina. De fet, aquest cobrament ja s’està aplicant de manera generalitzada.

Amb aquests canvis, més que protegir el passatger, sembla que es protegeix les aerolínies, que gaudiran de més flexibilitat per evitar indemnitzacions. Sigui com sigui, si durant les vacances tenim una incidència d’aquest tipus, encara podem reclamar per diverses vies i fins cinc anys després dels fets. És a dir, si ens va passar fa dos anys, encara hi som a temps. A les pàgines web de les aerolínies trobarem un formulari senzill per presentar la reclamació. Si la resposta és negativa, es pot escalar el cas a l’AESA (Agència Estatal de Seguretat Aèria). I si no ens veiem amb cor de fer-ho nosaltres mateixos, hi ha moltes empreses que poden gestionar la reclamació a canvi d’una comissió.

stats