Una qüestió de generacions
Una darrere l’altra, les diferents generacions se succeeixen en la història i la van escrivint. Ara conviuen les anomenades generacions X, Y i Z i les empreses les estudien i s’hi adapten per poder continuar liderant els seus mercats.
La generació X comprèn els nascuts als anys 70. Treballar i produir ha estat el seu leitmotiv. Són els famosos workaholics (addictes a la feina) i han crescut en l’individualisme i l’ambició.
Després de la X ve la generació Y. Són tots aquells que van néixer entre el 1982 i el 1994. La majoria de les seves activitats passen per una pantalla i se’ls demana una preparació superior per optar a un lloc de treball, ja que la competència és cada cop més gran. Sovint se’ls acusa de ser un pèl narcisistes (ells van inventar les selfies), un pèl ganduls i consentits.
I després de la Y ve la Z, la generació a la qual pertanyen els nascuts entre el 1995 i el 2010. Van arribar amb una tablet i un smartphone sota el braç i estan marcats per l’internet a casa, a l’escola i, sobretot, en les seves formes de socialitzar-se. Són multitasca, el seu temps d’atenció és breu i són els que es preocupen per les causes socials i els que faran feines que avui encara no existeixen.
I quan pensàvem que amb la generació Z havíem acabat l’abecedari i ens havíem adaptat a tot i a tothom, tornem a començar, ara amb l’abecedari grec, ja que arriben els alfa. Nascuts després del 2010, volen que les marques els proposin continguts en lloc de publicitat. Si demanen una cosa avui, l’endemà la volen a casa i van bojos per marques com YouTube, Netflix, McDonald’s, Amazon i Disney.
Així com La Masia és el planter del Barça, aquests alfa són el planter de les vendes futures. I, com sempre, també tocarà entendre’ls i adaptar-s’hi. Si els fidelitzem ara és probable que es converteixin en consumidors per sempre. Tornem-hi, que no ha estat res!