Estem acostumats que el dièsel sigui uns 10 cèntims per litre més econòmic que la gasolina. A partir del 2025, però, això deixarà ser així, ja que el govern central ha decidit apujar l’impost dels hidrocarburs en 9,37 cèntims només al dièsel. D’acord amb aquesta política, el preu dels dos combustibles pràcticament s’equipara. La mesura no és irrisòria, ja que segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), el 83% del consum de l’automoció en el 2024 ha sigut dièsel. Ara bé, quan paguem el combustible, sabem el que estem pagant?
Entre el 40% i el 45% de l’import són impostos: l’IVA per un costat i l’impost sobre hidrocarburs per l’altre. Entre el 40% i el 50% és el cost de la matèria primera, i la resta, el marge que n’obté l’empresa comercialitzadora. La justificació de l’impost, per descomptat, és la sostenibilitat i la protecció del medi ambient, desincentivant l’ús del cotxe.
Tornem a primer de carrera. Si a un producte inelàstic (que hem de consumir indiferentment del preu) li afegim un impost, no genera un efecte substitució, sinó que simplement el consumidor n’haurà d’assumir el preu. Per tant, l’únic efecte d’aquest impost és un increment de la recaptació en moments en què el combustible està en preus mínims dels últims anys. A la pràctica, estem pagant un impost més per circular a banda del de matriculació, el de circulació, etc.
No ens oblidem d’un fet: a les grans ciutats és relativament fàcil deixar el cotxe aparcat, però tan bon punt sortim de Barcelona, la cosa canvia. En lloc d’augmentar la recaptació amb l’excusa de protegir el planeta, ens podríem assegurar que Rodalies funciona. Aquesta sí que seria una mesura efectiva per lluitar contra el canvi climàtic.