Protecció de dades i negocis que fugen
Quan falten menys de dues setmanes perquè entri en vigor, el nou reglament general europeu sobre protecció de dades (GDPR ) ja ha començat a fer estralls. La norma, la primera que s’aplicarà directament a tots els estats de la UE sense transposar-la a la legislació local, preveu multes de 20 milions o un 4% de la facturació anual per a les empreses que tractin incorrectament les dades personals dels europeus.
Algunes empreses digitals ja han decidit que els surt més a compte renunciar a tenir usuaris -i fins i tot clients!- europeus que adaptar-se al GDPR. Així ho ha reconegut Unroll.me, un servei més aviat fosc que facilita el tràmit de donar-se de baixa de les llistes de distribució de correu electrònic que han deixat d’interessar-nos a canvi de poder tafanejar el contingut de la nostra bústia. El dia 24 esborraran els comptes de tots els seus usuaris de la UE. Mikko Hyppönen, el director de riscos de l’empresa de seguretat F-Secure, ha recollit més casos: el joc en xarxa Ragnarok tancarà els servidors europeus després de 14 anys funcionant, igual que l’empresa Drawbridge, de publicitat digital. La firma Brent Ozar, de formació en bases de dades, ha deixat de vendre a clients d’Europa. El videojoc Super Monday Night Combat reconeix que abaixa la persiana perquè no pot complir el GDPR. Tancar la porta als usuaris europeus fins i tot ha generat un negoci: GDPR Shield ofereix als propietaris de pàgines web un software per bloquejar els accessos des d’Europa. L’interès ha estat tan gran que la seva pròpia pàgina web ha caigut aquests dies a causa de la saturació de visitants.
Com era d’esperar, en aquesta banda de l’Atlàntic predomina l’opinió que les empreses nord-americanes s’equivoquen renunciant al mercat europeu, mentre que allà són del parer que nosaltres ens ho perdem. Sigui com sigui, és urgent recordar que el GDPR afecta, sobretot, les empreses. Vostè ja ha adaptat la seva?