Mobilitat

Nou espot publicitari: eliminem els avions per anar amb tren

Andrei Boar considera que la mesura inclosa al pacte entre PSOE i Sumar tindrà un efecte negligible

2 min
Comboi d'un tren d'alta velocitat de la marca Avlo, en una imatge d'arxiu.

BarcelonaAquesta setmana la polèmica ha estat servida. S’anunciava que dins del pacte entre PSOE i Sumar s’eliminarien aquells vols on hi hagués disponible una connexió via tren en menys de dues hores i mitja.

Creieu-me que soc el primer que aposta pel tren per als recorreguts curts: és més eficient fins als 600 quilòmetres i contamina infinitament menys. Ara bé, que no ens prenguin el pèl amb mesures que són mera publicitat i amb unes excepcions que fan que no es pugui aplicar des del principi.

El TGV entre Barcelona i Madrid tarda exactament dues hores i mitja si és directe i, per tant, amb el titular a la mà, podem imaginar que s’eliminarà el pont aeri entre les dues ciutats. Doncs, òbviament, no serà així. Com a excepció a la norma, queden exclosos aquells aeroports amb rutes internacionals: Madrid i Barcelona (entre molts altres). Com a dada, Enaire (entitat pública) disposa del 51% de les accions d’Aena.

Només aquests dos aeroports van sumar en conjunt en el 2022 prop del 40% dels passatgers de tot l’Estat, on la norma ja no s’aplicaria. Pensem, a més, en les alternatives existents. El tren d’alta velocitat arriba pràcticament a tot Espanya (en contra de criteris econòmics), però sempre passant per Madrid. L’única ciutat on es podria aplicar de veritat la restricció seria a Madrid (aeroport exclòs)!

Un altre factor a considerar és l’econòmic. En la línia Barcelona-Madrid trobem actualment fins a 3 operadors diferents que han fet que el preu del viatge es desplomi i amb trens en hora punta cada 20 minuts. Però en la immensa majoria de les rutes restants Renfe continua tenint el monopoli. Iryo i Ouigo han triat aquesta ruta perquè és la més transitada i té la major rendibilitat.

Finalment, França va aplicar la mateixa mesura fa uns mesos. El resultat? S’han cancel·lat 3 rutes on pràcticament no hi havia passatgers.  

stats