L’autèntic primer fabricant mundial de mòbils
L’any passat es van vendre al món al voltant de 1.300 milions de smartphones. Com que els rànquings de marques que fan les diverses consultores inclouen els 12 mesos del 2020, encara no reflecteixen la caiguda de vendes de Huawei fora de la Xina causada pel veto dels EUA a l’ús dels serveis de Google per part de la firma, que continua apareixent en tercera posició, al darrere de Samsung i Apple.
La fotografia és molt diferent quan es miren les xifres del primer trimestre del 2021. Desapareguda Huawei dels cinc primers llocs, la tercera marca mundial ha passat a ser Xiaomi, seguida per Vivo i Oppo. Però en realitat aquesta classificació és enganyosa: les dues últimes marques formen part d’un mateix grup xinès anomenat BBK. Sumant les quotes de Vivo i Oppo al mercat mundial, com s’havia fet sempre amb les de Huawei i la seva segona marca Honor, BBK iguala el pes del líder Samsung. I afegint-hi les vendes de OnePlus, una altra marca del grup, probablement el supera.
La propietat de BBK està envoltada de misteri, però diverses fonts asseguren que l’estat xinès hi té una participació més que significativa. Per això sorprèn que els EUA no hagin posat fins ara cap obstacle que les seves marques (OnePlus acaba d’anunciar que s’anirà integrant dins d’Oppo) continuïn disposant dels serveis de Google. Encara resulta més intrigant que puguin tenir-los també els nous telèfons d’Honor, després que Huawei se’n desfés per salvar-la venent-la precisament a un consorci format majoritàriament per administracions públiques xineses. Tot plegat indica que els EUA no pateixen gens perquè els consumidors vinculin els seus telèfons xinesos als serveis del cercador. Més aviat el negoci de Huawei que els destorba és el de les xarxes de telecomunicacions. Per això, per exemple, amenacen els Emirats Àrabs amb no vendre’ls avions de combat F-35 si no retiren l’equipament de Huawei de la xarxa 5G.