RETWEETS

Hacendado sí, Amazon no

i Albert Cuesta
14/11/2020
2 min

La Comissió Europea va comunicar dimarts que volia sancionar Amazon per l’ús que fa en benefici propi de la informació privilegiada que recull sobre el rendiment comercial de les mercaderies que terceres empreses venen a la seva plataforma. Analitzant els patrons de compra dels clients, el gegant del comerç electrònic ajusta els algoritmes per donar prioritat als productes que li proporcionen més marge comercial i, en casos extrems, acaba encarregant a algú que li fabriqui productes equivalents als més populars per vendre’ls sota la marca Amazon Basics. És el mateix que fan les cadenes de supermercats amb les categories més venudes. Al títol menciono la marca blanca de Mercadona perquè és líder estatal del sector, però el cas val per a qualsevol altre gran cadena.

Per què, doncs, la vicepresidenta Vestager no aplica als gegants de la distribució el mateix rigor antimonopoli que a Amazon? És possible que la diferència de tracte tingui a veure amb l’origen nord-americà de l’empresa. Però no puc deixar de veure-hi una demonització preocupant de tot allò que tingui a veure amb l’entorn digital, on sovint es retreuen coses tolerades al món analògic.

Aquesta setmana n’hem vist un altre exemple molt més pròxim: la caiguda de la web de la Generalitat on els autònoms havien de poder pidolar una almoina de 2.000 euros. Entre dilluns i dimarts la comprensible indignació popular es va centrar en un recurs tecnològic: la capacitat dels servidors. Però probablement els 15.000 accessos per minut que s’havien dimensionat haurien sigut suficients si les peticions haguessin arribat de manera esglaonada. No va ser així: segons el CTTI, els pics van ser de 18.000. Si hi ha 100.000 beneficiaris potencials, només disposes de diners per a 10.000 i avises que se’ls enduran els primers a demanar-los, estàs provocant que passi el que va passar. La tecnologia no fa més perversos ni menys incompetents els processos que ho són en origen.

stats