Energia

El greuge energètic de la indústria catalana

Imatge d’arxiu de la icònica fàbrica de la marca d’automòbils Volkswagen de Wolfsburg, una de les ciutats més industrials del país germànic.
05/10/2024
3 min

L’any 2014, el ministeri d’Indústria, dirigit per José Manuel Soria, va aprovar una nova tarifa, la 6.1B, en què rebaixava entre el 12% i el 15% dels peatges elèctrics per la tarifa de mitjana tensió industrial amb connexió entre 30 i 36 kV.

Aquesta mesura, publicada al BOE just abans de Nadal, va ser un autèntic regal del govern del Partit Popular al PNB per aconseguir aprovar els pressupostos. A la pràctica, significava un estalvi de prop de 100 milions d’euros que va beneficiar 1.260 empreses que tenen com a tensió de referència 33kV, el 65% de les quals eren d’Euskadi i cap dels Països Catalans, ja que la tensió de referència és de 25 kV i per aquest motiu en quedaven excloses.

Amb el canvi de govern del 2021, la ministra del PSOE de Transició Ecològica, Teresa Ribera, va continuar amb aquesta tendència i va ampliar la rebaixa als industrials connectats fins a 72 kV (tarifa 6.2TD de 30-72,5 KV).

Avui dia, les indústries beneficiades, gaudeixen d'una reducció d'entre el 29% i el 44% en els peatges, fet que es tradueix en una baixada del 10% en la seva factura elèctrica. Un avantatge clar per a les empreses del País Basc, però, què passa amb Catalunya?

Impacte negatiu a la competitivitat catalana

El contrast amb Catalunya és evident i preocupant. La xarxa de connexió de mitjana tensió industrial a Catalunya és de 25 kV, i la xarxa superior és de 72-110 kV, per tant, no és possible que cap indústria de Catalunya pugui gaudir d'aquest estalvi. Però el perjudici no acaba aquí: existeix una cambra de compensació que fa que la rebaixa dels peatges a una part l’acabi pagant la resta. Per exemple, una indústria catalana amb una despesa energètica mitjana, ha de fer front per aquest concepte de compensació a un increment anual de 150.000 euros. No té cap sentit que per aprovar uns pressupostos i aconseguir una governabilitat es perjudiqui el 78% de la indústria d'utilització de la mitjana tensió per afavorir un 22%. Això és un clar fre per a la competitivitat de les empreses catalanes, respecte a altres teixits industrials d'Espanya i, per descomptat, respecte a altres països europeus.

Comparant amb altres països d'Europa, la situació és encara més crítica. En el transcurs del 2024 el preu del mercat majorista de l’energia elèctrica per MWh a Espanya ha estat de 59 euros, una xifra superior a la de França (50 €), però inferior a la d'Alemanya (78 €). Però si tenim en compte la part regulada específicament de la indústria intensiva, la diferència és aclaparadora: mentre el cost a Espanya se situa en 60 €/MWh, a França baixa fins als 23 €/MWh i a Alemanya als 34 €/MWh. Això evidencia que França i Alemanya han implementat polítiques energètiques molt més favorables per al seu teixit industrial, mentre que Espanya no ha seguit el mateix camí.

És imprescindible activar la palanca energètica per tornar a situar-se com a referent industrial. El sector industrial representa el 20,1% del Valor Afegit Brut (VAB) de Catalunya, i quasi el 25% del VAB industrial de tot l'Estat espanyol. Si volem que Catalunya es mantingui com un dels motors econòmics d'Europa, és imprescindible prendre mesures per reduir el cost de l'energia i permetre que les nostres empreses puguin competir en igualtat de condicions amb les seves homòlogues europees.

Perquè Catalunya pugui ser un dels millors països del món en termes econòmics i empresarials, és fonamental que es reconegui el pes i la importància del seu teixit industrial. Cal posar en marxa polítiques més efectives que afavoreixin la competitivitat, i en aquest sentit el cost de l’energia és una de les principals palanques a activar. Sense una transformació real de la indústria i una reforma energètica profunda, la nostra indústria continuarà perdent terreny i, amb ella, caurà una part fonamental del nostre potencial econòmic.

stats