Google no vol que marxis
Quan internet era un camp obert i no la combinació de jardins tancats en què s’ha convertit, els cercadors ens guiaven fins a una altra pàgina on trobaríem el que buscàvem. Ara és molt diferent. Un estudi de SparkToro sobre dades de Jumpshot l’estiu del 2019 ja donava l’alerta: només la meitat de les consultes fetes a Google tenia com a resultat un clic cap a una pàgina externa; en l’altra meitat, l’usuari ja es donava per satisfet amb la informació que li oferia la mateixa pàgina de resultats. Un any i mig després, el fenomen s’ha agreujat. La mateixa firma ha analitzat a partir de dades de SimilarWeb més de cinc bilions de cerques a Google el 2020 i ara ja només una de cada tres consultes al cercador genera una visita a una web externa. El 65% dels internautes en tenen prou amb el que troben a les anomenades infoboxes, els requadres que Google ha anat incloent a les pàgines de resultats i que et mostren directament la dada que creuen que t’interessa, sigui la biografia d’un personatge, la cotització d’una empresa a la borsa, la descripció d’una malaltia o la lletra d’una cançó. Ja no podem dir que trobem la informació mitjançant Google, sinó sense sortir de Google.
El motiu és clar: el gegant pretén que ens hi quedem com més estona millor, exposats als anuncis que ens mostra a sobre dels resultats orgànics. Les conseqüències són perverses: els creadors de les webs que treballen la informació ja no poden confiar el negoci a les visites que abans rebien com a resultat de les cerques a Google. Fins i tot el SEO (els canvis que es fan a una web perquè surti entre els primers resultats de la cerca) perd sentit, perquè pot ser que l’usuari no et visiti mai. Per això hi ha qui ja es disposa a fer que Google pagui per deixar-la indexar el seu contingut, com aviat començarà a fer Wikipedia.
I la situació anirà a pitjor com més es facin servir les cerques amb la veu: en aquest cas l’usuari ni tan sols té l’opció de triar l’enllaç que vol d’una pàgina de resultats, sinó que s’ha de conformar amb el que Google decideix recitar-li.