Google ja no és el bo de la pel·lícula
Quan vostè visita una pàgina web, posem la d’un diari digital, la màgia del protocol http fa possible que el contingut editorial que veu procedeixi d’un servidor, i els anuncis, d’un altre completament diferent. I és molt probable que aquest segon sigui de Google. El gegant de les cerques va comprar l’any 2007 l’empresa DoubleClick, que gestiona el sistema DART de publicitat digital, el més utilitzat de tota la xarxa: Datanyze estima que el fan servir tres de cada quatre del milió de webs més populars del rànquing Alexa. Cada vegada que serveix un bàner publicitari en una web o una apli mòbil, DART diposita una cookie en el dispositiu de l’internauta i registra diversos paràmetres, inclosos el tipus d’aparell i la seva adreça IP. D’aquesta manera pot anar rastrejant la navegació de l’usuari per diverses pàgines web i confeccionar un perfil que, fins ara, era anònim.
Però fa uns mesos la cosa va canviar. Google, que portava gairebé una dècada presumint de mantenir una muralla xinesa entre el rastre de navegació acumulat per la seva filial DoubleClick i les dades personals dels usuaris que recull en serveis com Gmail, va canviar aquest estiu la lletra menuda de les seves condicions d’ús i hi va incorporar “la possibilitat de vincular l’activitat de l’usuari en altres webs i aplicacions amb la seva informació personal, a fi de millorar els serveis i els anuncis”. És a dir, que Google ja pot saber exactament què fa vostè fins i tot fora dels seus dominis. ProPublica aclareix que el canvi s’aplica per omissió als nous usuaris de Google i que els ja existents l’han d’acceptar, però ho va comunicar d’una manera tan ambigua que molts internautes s’ho van empassar sense dubtar ni un segon. Twitter i Facebook fan el mateix: registren quines pàgines visitem de les que contenen el seu pràctic botó de Compartir. Però la dimensió de Google fa que la intromissió en la privadesa sigui molt més àmplia. El lema de l’empresa en els seus inicis era “No facis el mal”. Fa temps que el van esborrar.