15/06/2024

El gen altruista de l'economia

3 min

Fa uns dies vaig tenir una conversa ben interessant amb un jove exalumne actiu en el món de la inversió d’impacte. Les seves preguntes m’han estimulat a reflexionar sobre el tema. 

Inversió d’impacte

El terme s’utilitza per indicar la inversió en empreses que no tenen la intenció de maximitzar beneficis, sinó la de propiciar objectius explícitament alineats amb el bé comú (amb "impacte social i mediambiental"). Una dificultat amb aquesta definició és que una companyia pot maximitzar beneficis sense que ho sembli. Per exemple, una empresa amb bones relacions laborals i amb molta activitat de "responsabilitat social corporativa" pot estar fent precisament el que cal per maximitzar els beneficis. Tractar bé els treballadors millora l’eficiència de la producció, i la implicació en activitats que semblen purament filantròpiques ajuda a prestigiar la marca i pot ser valorada per clients potencials. O pels reguladors, encara que aquí s’ha d’anar amb compte, ja que en els mercats cal preservar la competència. Una empresa que practica un tipus de responsabilitat social corporativa que complau el regulador pot ben bé estar fent el que convé per maximitzar el benefici, però amb mètodes qüestionables: com ara dient al regulador que si li permet incórrer en comportaments propis d’un monopoli li sobraran diners per ser generós en activitats de responsabilitat social.

Potser seria més útil i clar definir inversió d’impacte de manera més concreta i sense referir-se a intencions. La inversió d’impacte seria la inversió cap a empreses que, de manera compatible amb les conviccions pro bé comú dels inversors, han restringit el què (per exemple, pomes lliures de pesticides) o el com (per exemple, no utilitzar energia fòssil) de les seves formes de producció.

Altruisme

La prevalença de la inversió d’impacte dependrà del grau de presència d’un component altruista (un gen) en el comportament de consumidors, treballadors o inversors. El comportament econòmic de les empreses deriva en última instància de les seves propensions. Què entenc per un component altruista? Una família que consumeix productes saludables no fa filantropia pel sol fet de pagar més del que pagaria si no li importés la seva salut, ja que de fet li importa. Però sí que hem de considerar que inclou l’altruisme en la seva pràctica si està disposada a pagar un extra per sobre de la seva apreciació del valor del producte. Amb la finalitat, per exemple, d’afavorir que la producció d’aquests productes arribi a una escala en què el cost faci possible l’accés generalitzat al seu consum. O si es restringeix a comprar només en negocis que venen productes saludables, o a invertir només en companyies que ho fan, o a tractar només amb fons d’inversió que només inverteixen en aquestes companyies, etc. 

Indústria

La presència d’un component altruista en els consumidors finals genera oportunitats de mercat. Els primers a detectar-les poden emprendre i obtenir-ne un bon retorn econòmic. De mitjana, però, imposar-se les restriccions d’impacte ha de reduir el retorn esperat. Si no fos així no caldria lligar-se les mans. Pensar que la inversió d’impacte no té cost en termes de taxa de retorn només pot crear confusió, i pot ser contraproduent, ja que nega un fet bàsic: que la indústria es basa en el gen altruista que tots incorporem. Ara bé, ho fem en diferent grau. La disposició a invertir en un fons d’impacte dependrà de la magnitud de la pèrdua de retorn. Serà molt diferent si la pèrdua de retorn és del 10% que si és del 50%. Una indústria eficient de la inversió d’impacte serà la que sàpiga filtrar els diferents graus d’esperit altruista i els diferents projectes per arribar a un bon emparellament d'inversors i projectes.  

Conclusió

La genuïna inversió d’impacte és conseqüència de la presència del gen altruista en l’economia. Aquesta presència és bona per a l’economia i, per tant, el vigor de la inversió d’impacte (genuïna) és un bon senyal de la qualitat de l’economia. Segons el Center for Social Impact d’Esade, la inversió d’impacte va mobilitzar 1.208 milions d’euros a Espanya l’any 2022. Hi ha marge per a un creixement substancial. Ens convindria. 

stats