Créixer dos dígits gràcies a la pandèmia
A més de les farmacèutiques, si algú està fent calaix amb la pandèmia són les empreses tecnològiques. En aquests mesos, milions de persones hem renovat els aparells que fem servir per treballar i per entretenir-nos i les vendes s’han enfilat, tal com mostren els resultats del primer trimestre que moltes firmes han presentat aquesta setmana.
La facturació d’Apple ha crescut un 59% i els beneficis un 54%. Els iPhones representen més de la meitat de les vendes, però els ordinadors Mac han augmentat un 70%. Tot i això, el segon negoci d’Apple són els serveis: ja té 660 milions de clients que paguen una subscripció de música, vídeo, jocs o notícies. La seva rival coreana Samsung va vendre un 18% més que al primer trimestre del 2020, però la cosa que importarà els accionistes és el 46% d’increment en els beneficis totals del grup, impulsat precisament pel 66% d’augment de beneficis de la divisió de telefonia mòbil. Qualcomm, el fabricant de processadors per a smartphones, ha facturat un 52% més que al 2020.
La bonança no es limita als dispositius, sinó que també arriba als serveis. Alphabet (matriu de Google) ha augmentat els ingressos un 34% en un any i ha triplicat els beneficis. El 90% de les vendes corresponen als anuncis al cercador i a YouTube, però el negoci dels serveis al núvol ha crescut un 46%. Facebook, que ja té 2.850 milions d’usuaris, va facturar un 46% més que l’any passat. Entre altres coses, perquè va mostrar un 12% més d’anuncis, però sobretot perquè els va cobrar un 30% més cars. Finalment, Spotify ha guanyat un 24% d’usuaris -ja en som 356 milions, inclosos 158 milions de pagament- i en un any ha facturat un 16% més i ha multiplicat els beneficis per 23.
¿Podran totes aquestes empreses mantenir el ritme de creixement? Ho dubto. Entre l’escassetat de xips i que ja tots tenim ordinador i mòbil nous, la cosa més probable és que si veiem més creixements sigui en el preu dels productes i serveis.