Unes calces que permeten deixar d’utilitzar tampons i compreses
Cocoro ha creat roba interior reutilitzable per retenir la menstruació sense utilitzar compreses o tampons
Les dones tenen la menstruació cada mes durant prop de 40 anys de la seva vida i, tot i que la meitat de la població mundial hi conviu, la manera de tractar les pèrdues no ha canviat gaire. Els productes més utilitzats actualment són la compresa i el tampó. Els dos articles es confeccionen amb plàstic i cel·lulosa i, per tant, igual que els bolquers, són molt contaminants per al medi ambient. Ara, quatre emprenedores catalanes volen revolucionar el sector de la higiene femenina amb les calces Cocoro, una solució sostenible que, a més, asseguren, augmenta la comoditat de les dones mentre tenen la regla.
Eva Polío, cofundadora de Cocoro, explica que “malgrat que la compresa representa un 80% del mercat d’higiene íntima femenina, moltes dones la troben incòmoda”. Les calces aconsegueixen que un dia amb la regla sigui com qualsevol altre: te les poses al matí i al vespre les llences a la roba bruta. Les empresàries assenyalen que cada cos és diferent i recomanen a les dones que sagnen molt complementar les calces amb algun altre mètode durant els primers dies del període. Clara Guasch, cofundadora de Cocoro, es refereix al teixit tècnic que absorbeix els fluids menstruals com “la fórmula màgica”, i evita donar més detalls de com està fabricat. Guasch diu que la roba interior està formada de tres capes: la interior -sempre de cotó perquè així ho recomanen els ginecòlegs-, la intermèdia -o tècnica- i l’exterior -que pot ser de cotó o licra, segons el model.
La reutilització és un punt a favor de les calces respecte a les compreses per a qui tingui prou sensibilitat ecològica. “Si podem reduir residus fàcilment, les persones es comprometran més amb el medi ambient”, assegura Polío. Les calces costen 30 euros i tenen una vida útil de 60 rentades, sempre que es facin a menys de 30 graus i sense suavitzant. Tampoc es poden planxar perquè la calor malmet el teixit tècnic. Les clientes que compleixin les recomanacions i només les utilitzin quan tinguin la regla podran fer-les servir durant dos anys. Superades les 60 rentades, la roba perdrà les propietats progressivament.
Cocoro és un projecte creat des de la cooperativa Femmefleur. Les emprenedores han treballat durant un any per fer realitat la seva idea, i afirmen que ho han fet a temps complet tot i tenir una altra feina: “Hem fet un esforç del 200%”. La iniciativa té un cost de 100.000 euros i s’ha finançat a través del fons d’inversió Gicoop, fons propis i un Verkami que “ha sigut un èxit”. En menys de 48 hores es va superar l’objectiu inicial del crowdfunding, 21.560 euros. Encara falten 26 dies per tancar la plataforma i de moment han recaptat més de 86.000 euros de 2.000 mecenes diferents. Si se supera la cota dels 90.000 euros, Cocoro s’ha compromès a vendre un nou model de calces.
Les calces es fabriquen íntegrament a Barcelona. Polío és conscient que produir-les aquí encareix el preu, però permet reduir el CO2 emès a l’atmosfera, i afegeix que “és una pena que el tèxtil del nostre país s’estigui perdent”. Expliquen que els va costar trobar nom per les calces. Els agradava la sonoritat de Cocoro i, a més, té moltes lletres o, considerades un símbol de feminitat en algunes cultures.
La cooperativa Femmefleur s’interessa per projectes que tingui cura de l’entorn i una mirada femenina. Fa cinc anys van ser pioneres en la comercialització de la copa menstrual a Catalunya, un mètode polèmic perquè la CUP de Manresa va fer una crida perquè s’utilitzés en substitució dels altres. Les emprenedores confessen que el negoci de la copa és complicat, ja que, un cop comprada, la clienta ja no en necessita més. Tot i així, en aquest negoci facturen uns 100.000 euros l’any i encara tenen projectes: “La setmana que ve sortirà a la venda una copa diferent codissenyada per nosaltres”.