El miratge que va triplicar el pes de la DO Terra Alta
La quota de mercat a Espanya de la denominació d’origen es va triplicar el 2017 gràcies a tres grans supermercats... que no repetiran
Una flor no fa estiu. La dita va com anell al dit a la comercialització dels vins de la denominació d’origen (DO) Terra Alta de l’any passat. Es van vendre com mai. La seva quota de mercat es va gairebé triplicar respecte al 2016. El salt va ser tan fort que les dades que cada any els subministra Nielsen no van passar desapercebudes a l’Incavi. En només un any passava de representar el 0,68% del mercat espanyol de vins a l’1,84%... I ja està. És un èxit efímer que no tornarà a repetir-se aquest any. De fet, es dona per feta una correcció que aproximarà les vendes del 2018 a les de dos anys abans.
Hi ha quatre marques que expliquen aquesta pujada sobtada i la baixada que la seguirà. D’una banda, Armónico, un vi que embotella l’empresa Reserva de la Tierra. De l’altra, Mercadona, Lidl i Carrefour, tres cadenes de distribució que van firmar una compra molt superior a la que és habitual d’aquest vi elaborat amb garnatxa i sirah. La pujada registrada en les vendes de la Terra Alta són un fidel reflex de la capacitat de comercialització dels grans grups de la distribució. Aquestes cadenes poden arribar a canalitzar el 30% de les vendes totals de vi a Espanya.
“No existeixen altres clients que comprin vins d’aquesta denominació d’origen amb aquests volums tan grans. Però el que va passar l’any passat són contractes puntuals que fem amb les cadenes. I, tal com apareixen, desapareixen. L’any vinent les vendes baixaran a la meitat”, expliquen fonts de Reserva de la Tierra, que resten importància a les bones dades de la denominació d’origen del 2017. Aquestes veus confien que les millores continuaran en el futur per estabilitzar-se, però que aquest augment de vendes serà progressiu, reposat i no tan sorollós com el del 2017. “Quan es tracta de vendes promocionals, com és el cas, les pujades no són significatives”, sostenen.
Un dels interrogants és on era aquest vi Terra Alta abans que apareguessin els tres supermercats. Des del seu Consell Regulador, el seu secretari, Jordi Rius, en dona les claus: “A la Terra Alta es produeixen 40 milions de quilos de raïm, dels quals una bona part, 15 milions, van a parar cada any a la DO Catalunya”, la segona denominació amb més vendes de Catalunya. L’únic que va haver de fer Reserva de la Tierra va ser comprar el vi elaborat amb aquest raïm i embotellar-lo -la seva especialitat- amb l’etiqueta Armónico.
“Ens preocupa que el vi que es fa aquí no es vengui com a Terra Alta, perquè donaria valor afegit a la comarca, però és el que demana el mercat. En tot cas, cada cop hi ha més elaboradors de vi que aposten per elaborar amb la nostra denominació d’origen”, explica Rius sobre el fet que la DO Terra Alta no sigui capaç d’aixoplugar tot el vi que es fa al seu territori.
Per a la companyia, haver d’assumir la producció que demanaven els tres gegants de la distribució no va ser cap problema. Reserva de la Tierra embotella cada any entre 40 i 50 milions d’ampolles, i la majoria de les seves vendes són vins sense cap denominació d’origen. Des del 2012, quan va comprar la marca a Pernod Ricard, el seu bestseller és el vi Elegido. Però aquesta és una companyia abocada a exportar vi i col·loca la meitat de la seva producció en uns 40 països. Les vendes d’Armónico són testimonials, asseguren.
Un dubte no resolt és el perquè de la no continuïtat de les vendes d’aquesta marca als tres supermercats que van apostar per ella l’any passat. Les fonts consultades callen pel que fa a aquesta pregunta. Una altra font sosté que el motiu pot ser que els vins catalans no passin el millor moment de popularitat a la resta d’Espanya per la situació política a Catalunya.