Una etiqueta a la roba per trobar nens que es perden
L’empresa catalana Kiasu crea un dispositiu que s’enganxa o es cus a la roba i permet geolocalitzar els més petits a través d’una aplicació mòbil
Platges, centres comercials o excursions escolars són alguns dels indrets habituals on els més petits de la casa decideixen emprendre una aventura i perdre de vista els seus pares. En un món cada vegada més connectat, les solucions per evitar aquest tipus d’ensurts van en augment. Aquest cop és l’empresa catalana Kiasu la que ha creat una etiqueta intel·ligent que es cus o s’enganxa a la roba i que permet localitzar el nen que la porta posada, en cas que es perdi. Aquesta petita peça de roba conté sensors que la connecten per mitjà de la xarxa mòbil a una aplicació al mòbil dels seus pares, que poden saber el punt exacte on es troba l’infant.
L’aplicació permet establir un perímetre de seguretat per evitar sorpreses. Així doncs, poden marcar una distància límit de, per exemple, 50 metres, que activa una alerta al mòbil quan els petits s’allunyen massa. A més, el dispositiu també funciona com un xip identificador en els casos en què l’infant no sap com tornar a casa. Qualsevol persona que acosti el telèfon mòbil a l’etiqueta rep una notificació amb la seva informació de contacte per ajudar-lo a trobar els seus pares. “Això implica que el nen ha de saber explicar a un vianant o un agent de policia que si acosta el telèfon a l’etiqueta pot saber com posar-se en contacte amb la seva família”, matisa Enric Arumí, l’emprenedor que ha creat aquest sistema. D’altra banda, es pot compartir l’ús de l’aplicació amb altres persones. Per exemple, Arumí planteja que es connecti amb les escoles, per tal que el professor pugui avisar als pares que el nen ha arribat al centre escolar sense cap problema.
De totes maneres, l’etiqueta de Kiasu no és l’únic remei contra els nens despistats. Hi ha tot un mercat de polseres geolocalitzadores, penjolls amb GPS i aplicacions connectades als mòbils dels infants que ja ofereixen als pares solucions contra aquesta por tan comuna. Arumí, però, assegura que Kiasu resol aquesta necessitat d’una manera més eficient. “Les solucions que han arribat al mercat fins ara són intrusives, i perquè funcionin has d’estar pendent que el nen les porti a sobre o de si tenen bateria”, explica l’emprenedor.
Per contra, defensa que la seva etiqueta pot durar fins a dos anys sense haver-se de carregar, depenent de l’ús que se’n faci. Segons Arumí, el fet de dur-la a la roba fa més probable que el nen la porti a sobre (a més, aquest dispositiu es pot posar a la rentadora). El preu d’aquesta seguretat extra són 37 euros. De moment, el producte encara no es pot comprar a la seva web, però els pares impacients ja el poden reservar amb un descompte per a les primeres unitats.
L’empresa és conscient que els persegueix la imatge del pare o la mare sobreprotectors, però Kiasu es vol distanciar d’aquest perfil. “Nosaltres no som una eina per estar a sobre dels fills en tot moment: de fet, no et mostrem el recorregut que fa el nen -raona Arumí-. El que volem és ser una eina de seguretat perquè puguis estar tranquil”, afegeix. En aquest sentit, remarca que el producte no s’orienta a adolescents plens d’hormones, sinó a nens més petits que es poden desorientar fàcilment, sobretot quan hi ha aglomeracions.
El negoci ha arrencat com a reclam per a pares moderns, però el producte de Kiasu també té aplicacions per a un mercat amb molt de potencial: la gent gran. Segons la Comissió Europea, el 2060 un de cada tres europeus tindrà més de 65 anys. L’anomenada economia de plata és una oportunitat que l’empresa catalana tampoc vol deixar-se perdre. El producte també pot tenir aplicacions per a persones amb demència o per a hospitals que vulguin controlar que no se’ls escapin els pacients. No obstant això, la companyia se centra per ara a donar visibilitat a la branca infantil.
Fins ara els quatre fundadors de Kiasu s’han autofinançat, i no volen dir quina ha sigut la inversió total del projecte. Segons el registre mercantil, el capital social de la companyia és de poc més de 16.000 euros. Ara estan tramitant la patent espanyola i esperen que el 2017 sigui l’any de comercialització. El producte ja està desenvolupat, i el següent pas és impulsar-ne les vendes, segons Arumí, a través de la web i amb acords amb empreses o distribuïdors. A banda d’això, l’empresa vol reforçar el múscul financer i buscar un inversor extern que vulgui apostar pel producte.