Tecnologia

Dels estadis a les consoles: Heretics, l’equip on la cara la posen els ‘youtubers’

Els creadors de continguts impulsen la nova tendència entre els joves: les lligues de videojocs professionals

Dels estadis a les consoles: Heretics, l’equip on la cara la posen els ‘youtubers’
Pol Casaponsa Sarabia
12/03/2022
3 min

El món dels videojocs no ha parat d’evolucionar des de la seva creació. I, tot i que els formats antics encara aguanten, les opcions que ha ofert internet han revolucionat la indústria. Els creadors de continguts s’han convertit en els nous ídols dels joves i, a través de plataformes com YouTube i Twitch, han aconseguit fer dels jocs de consola i ordinador un nou format d’entreteniment a tercers, els gameplays.

En els últims anys, alguns jocs han creat una comunitat competitiva on tothom té la possibilitat d’intentar destacar per sobre dels amics o la mateixa comunitat del joc. En aquest context va néixer la professionalització dels videojocs i van començar a formar-se equips per competir de manera regular.

En un inici, però, mentre que els youtubers anaven creixent pel que fa al seu nombre de seguidors i visualitzacions, les competicions semblaven no tenir gaire expectació. La comunitat era petita i costava entrar-hi.

Tot i això, l’any 2016 el català Arnau Vidal i dos amics més van decidir apostar per aquest sector amb la creació de Team Heretics. Per fer-ho, però, van executar un canvi radical del que s’havia estat fent fins llavors: si bé tothom apostava per fitxar els jugadors més bons per guanyar fans a través de les victòries, el seu model va centrar-se en associar-se amb grans youtubers i fer-los propietaris. El Grefg -un dels creadors de contingut més seguits de parla castellana- i el seu amic Goorgo van ser els escollits. Aquesta idea els va portar a ser l’equip més seguit d’Espanya i l’Amèrica Llatina.

Els resultats van ser tan bons perquè van aconseguir portar els seguidors que aquests tenien a les seves xarxes socials al món dels e-sports i van eixamplar la base de persones interessades en les partides professionals. D’aquest creixement també en va tenir gran part de culpa l’actual streamer i propietari de l’equip Finetwork KOI -juntament amb el jugador del Barça Gerard Piqué-, Ibai Llanos, que va començar a popularitzar-se fent de caster -comentarista- del videojocLeague of Legends i va viralitzar diferents talls de partides amb les seves narracions.

El dia a dia d’Heretics, segons Vidal, és similar al d’un equip de Primera o Segona Divisió. Hi treballen unes quaranta persones de manera fixa, però, si se suma els diferents col·laboradors, poden arribar a ser vuitanta. L’empresa té una estructura horitzontal que intenta cobrir tots els àmbits: hi ha una part esportiva, una que s’encarrega de les finances i els ingressos i un equip de comunicació i continguts.

Les marques, avui dia, depenen molt dels ingressos dels patrocinadors. Els equips no tenen drets televisius, els premis dels campionats són força intranscendents i els traspassos de jugadors acaben significant un volum de diners residencial. És per aquests motius que els patrocinis representen un 80% dels ingressos de l’equip Heretics.

L’equip de Vidal posa “una especial atenció en la imatge”. Segons ell, la seva intenció principal és crear una marca “atractiva”. Per aquest precís motiu encara no han venut a un patrocinador els drets de nom. Tot i això, els namings són molt comuns a la indústria i reconeix que, a causa dels diners que aporten, en algun punt n’hauran de posar.

En el sector, segons el català, la majoria dels equips acaben els exercicis en negatiu. Heretics, però, va tancar els resultats de l’any passat amb uns ingressos per sobre els tres milions d’euros. A part, l’empresa va obtenir uns beneficis que freguen els 300.000 euros.

Els jugadors professionals tenen un salari “per sobre de la mitjana espanyola”, segons el fundador de l’equip. Tot i això, remarca que els sous varien depenent del videojoc que juguin. El competitiu de League of Legends és el més “professionalitzat”. Altres jocs com Fortnite van tenir un fort impacte i van generar molts ingressos, però actualment ja no és tan seguit.

“Fa tres anys ningú sabia què eren els e-sports i ara la gran majoria de la gent els coneix d’alguna manera”, explica Vidal. El sector està en fase de creixement i setmana a setmana se superen nous rècords d’audiència. L’entreteniment ha canviat en els últims anys i els joves han canviat la televisió per plataformes com YouTube o Twitch.

stats