Empreses

Empower, els 'bad boys' que fan la competència a Uber

La plataforma té obert un litigi amb el Districte de Colúmbia, que l'acusa d'operar il·legalment, i s'ha guanyat la fama de tenir els conductors que les altres aplis no volen

Un vehicle en un carrer de Washington
3 min

WashingtonA Washington, si tens diners, acostumes a moure't amb Uber: és l'opció més ràpida i eficient davant d'un transport públic que està bé per ser els Estats Units, però que continua estant lluny del que hi ha en ciutats com Barcelona. Per contra, si són les 2.00 h de la matinada i no tens cap més remei que agafar un Uber, hi ha una altra opció de baix cost que només existeix al Districte de Colòmbia: Empower. Es tracta d'una apli de rideshare com Uber que només opera a Washington, Nova York i Winston-Salem, i que a més de tenir fama de ser més barata, segons les males llengües és on acaben els conductors que Uber no vol.

Les males llengües poden ser fils de Reddit (un conegut fòrum d'internet que s'utilitza als Estats Units) o converses informals on molts dels usuaris asseguren haver tingut males experiències, que van des de conductors que anaven clarament beguts fins a d'altres que se saltaven els límits de velocitat i incorrien en conductes de conducció temerària. "La meva impressió és que els conductors són els que han estat expulsats d'Uber i Lyft. La tarifa també és una mica enganyosa", explicava un usuari a Reddit. Un altre exposava el comportament "sospitós" que va tenir el seu conductor: "El conductor va arribar amb un cotxe diferent del que estava indicat a l'aplicació. Volia que caminéssim fins a la cantonada d'un carrer que no estava gaire ben il·luminat i on no hi havia gent. Vaig dir que ni parlar-ne, vaig cancel·lar el viatge i no l'he tornat a utilitzar mai més".

Ara bé, més enllà de les males ressenyes, Empower té un litigi obert amb el departament de Vehicles de Lloguer de DC. El districte acusa l'empresa d'operar dins DC de manera il·legal, a diferència d'Uber o Lyft, que estan registrades a la ciutat. Això, però, no està impedint que qualsevol persona es pugui descarregar l'apli i sol·liciti un viatge a través de la plataforma.

La companyia ja fa gairebé tres anys que opera a Washington i assegura que fa més de 200.000 viatges al mes dins del Districte de Colúmbia, però té la seu a Virgínia, un dels estats que fa frontera amb DC. A diferència d'Uber o Lyft, l'empresa obté els seus ingressos cobrant als conductors una tarifa mensual en lloc de quedar-se amb un percentatge de cada viatge. Els conductors també poden marcar la seva pròpia tarifa. Empower assegura que amb aquesta política estan "transformant l'economia informal" al donar als conductors el 100% dels seus guanys per cada viatge.

Segons el districte, que Empower estigui registrat a Virgínia i no a DC suposa un problema de seguretat. "Ja que Empower es nega a registrar-se, els passatgers no tenen forma de saber si els conductors són segurs, estan assegurats o si els portaran al seu destí", assegurava el departament en un comunicat el passat mes de desembre recollit per la cadena News4. Davant les acusacions del districte, el conseller delegat de la companyia, Joshua Sear, va assegurar que els conductors proporcionen "una verificació d'antecedents" que són verificats a través d'una altra empresa.

Un dels altres problemes que suposa que Empower no estigui registrat és que els clients no poden presentar les reclamacions pertinents. Així i tot, Sear va assegurar que això no és cert i que l'empresa ofereix atenció telefònica. A l'apli de la companyia hi ha un apartat d'ajuda, i un cop a dins, quan es clica la subcategoria de "Problemes de seguretat", automàticament apareix un telèfon al qual trucar que pertany a Empower. “El Districte no ens ha presentat ni una sola prova que hi hagi un problema de seguretat”, defensava el conseller delegat.

L'autoritat ja ha avisat els conductors que operen per a la plataforma que, si la policia els descobreix treballant per Empower, el seu cotxe serà confiscat immediatament. Aquesta amenaça segurament explica per què els vehicles d'Empower no porten un adhesiu amb les sigles de la companyia, a diferència dels d'Uber o Lyft.

Empower defensa que no té necessitat de registrar-se al Districte de Colúmbia perquè no és una empresa de transports, sinó una plataforma de software on els conductors es poden subscriure. En canvi, tant Uber com Lyft sí que estan registrades com a empreses de transport. Aquesta diferència en el concepte sota el qual estan registrades les plataformes és el que fa que Empower pugui oferir preus més competitius. Per posar un exemple, un viatge que amb Uber et podria costar 30 dòlars, amb Empower et pot arribar a costar la meitat.

stats