Devir, la llavor catalana del gegant dels jocs de taula que et va portar el Catan
La companyia, que va néixer al Brasil, té un catàleg de 850 jocs i va facturar vint milions el 2024
Si heu passat tardes i nits jugant al Catan o al Carcassone, sapigueu que heu d’agrair l’estona de gaudi a un català. L’any 2000 Quim Dorca va obrir la filial a Barcelona d'una empresa brasilera: Devir. La intenció era distribuir cartes col·leccionables com les de Pokémon. Però Dorca va fer un canvi de rumb i va apostar pels jocs de taula. Un quart de segle després, Devir Iberia factura vint milions d’euros i té un catàleg de vuit-cents jocs de taula.
Part del vast catàleg és herència de Maldito Games, una editora de jocs andalusa que Devir Iberia va adquirir fa unes setmanes. "La unió permet augmentar els títols amb propietat intel·lectual i obre la porta a socis internacionals", explica Dorca. Perquè la indústria dels jocs de taula està en creixement, entre un 9% i un 11% cada any a tot el món. “Responen a una necessitat social, la gent vol allunyar-se de les pantalles i estar amb gent; a banda, és un lleure barat, l’hora de gaudi surt a un preu ridícul tenint en compte les vegades que juguem a un mateix joc”, explica, satisfet, el director de Devir Iberia.
Del Brasil a Barcelona
Dorca sempre ha cregut en el potencial dels jocs de taula. Per això quan els enginyers brasilers que havien fundat Devir van contactar amb ell per crear Devir Iberia i distribuir cartes col·leccionables, va acceptar però amb una idea disruptiva al cap. Havia treballat com a distribuïdor i sabia els riscos que hi havia: “Com a distribuïdor tu no ets l’amo del teu futur, depens d’altres empreses, i el món dels jocs de taula era una assegurança de vida”.
Amb el seu soci, Xavier Garriga, van convèncer els brasilers per firmar contractes de llicència de jocs de taula. “Havíem de detectar quins jocs bons sortien al mercat alemany o estatunidenc i adaptar-los al català o al castellà”. El negoci consistia a traduir els jocs estrangers al català, al castellà i al portuguès i distribuir-los a Espanya i Portugal. I pam, els primers dos anys van cantar bingo. Catan i Carcassone. Dos jocs que, encara avui, generen el 30% de facturació de Devir Iberia.
Però no tot va anar tan de pressa, adverteix Dorca. “Vam començar amb deu treballadors i els diners de Devir Portugal, el 2004 ja vam treure el primer joc propi, però la crisi ens va fer molt de malt; vam sobreviure perquè teníem estoc de jocs de taula”. Ara bé, la convicció de Dorca i Garriga seguia intacta, tal com recorda l'actual director de Devir Iberia. “Ens agradaven els jocs de taula que teníem, només faltava convèncer el públic.”
Un canvi cultural
“La gent va començar a recomanar el Catan; fins i tot va aparèixer a sèries com The Big Bang Theory i es va convertir en una icona de la modernitat”. Dorca afirma que el 2012 va ser un punt d'inflexió. Aquell any Devir va vendre 150.000 jocs, i el 2024 en va vendre un milió i mig. “El Catan i el Carcassone van crear mercat i van generar un canvi cultural de dalt a baix”, confirma el director de l'empresa.
Així Devir va deixar de ser únicament una distribuïdora de jocs per passar a ser també una editora. “Contactem amb autors perquè ens desenvolupin jocs; això inclou redacció de reglament, disseny gràfic i impressió; són processos que poden allargar-se fins als divuit mesos”, explica Dorca. Un procés ideat a Barcelona i desenvolupat internacionalment. Els jocs es fabriquen a la Xina o Alemanya. L’edició de jocs propis exemplifica el creixement de la companyia. Darrerament, Devir ha tret al mercat jocs com Sushi Go, Codi Secret o La Polilla Tramposa.
La idea de Dorca i Garriga havia posat la filial espanyola al capdavant de la multinacional. “Quan es va constatar que la companyia era viable només amb jocs de taula es va reproduir el que s’ha fet a Iberia a la resta de Devirs”. El director de la companyia afegeix que avui dia Sud-amèrica, amb cinc Devirs, “ja ven el mateix que Espanya, amb la intenció de vendre el doble”.
Un 2025 de creixement
Coincidint amb els 25 anys de la companyia, Devir Iberia va adquirir el 100% de l'empresa andalusa Maldito Games, que tenia una facturació de deu milions. Un moviment per augmentar el catàleg de jocs propis i consolidar el lideratge al mercat estatal. Devir Iberia va tancar l’exercici 2024 amb un benefici net de vint milions d’euros, i amb l’adquisició de Maldito esperen créixer fins als trenta aquest any. El projecte de tres enginyers brasilers s’ha convertit en una multinacional amb quasi tres-cents treballadors i el seu centre neuràlgic a Barcelona.