Supermercats

D’allotjar casaments a carrets de la compra: la nova vida dels Tres Molinos

Lidl va convertir el mític edifici d’Esplugues de Llobregat en la botiga més gran de la cadena a Espanya

Lidl
Pol Casaponsa Sarabia
17/09/2022
3 min

BarcelonaOn ara trobem prestatgeries amb paper de cuina, fruita fresca i carn envasada al buit, fa pocs anys hi havia brindis, balls i petons. Just per sobre la ronda de Dalt de Barcelona, als peus del Puig d’Ossa, hi trobem els Tres Molinos, l’històric restaurant de cerimònies que va transformar-se en el supermercat més gran d’Espanya de la cadena alemanya Lidl. La seva transcendència no s'acaba aquí: els seus molins manxecs van ser declarats com a Bé Cultural d’Interès Local.

L’edifici va ser construït durant la dècada dels cinquanta i la seva primera activitat va ser com a sala de festes, amb el nom de Budapest. No va ser fins al 1961, però, que es van viure les reformes que el portarien a l’aparença actual, quan l’arquitecte Climent Maynés hi va incorporar els falsos molins de vent. Amb la remodelació, l’espai va convertir-se en restaurant de cerimònies i banquets, i va estar obert fins al 2011, any en què celebrava el seu 50è aniversari.

El seu tancament va provocar que l’edifici es trobés amb les persianes abaixades durant vuit anys, i, tot i que es parlava de convertir-lo de nou en una discoteca, finalment es va arribar a un acord amb la multinacional alemanya Lidl. Per tal de poder esdevenir un supermercat, els terrenys van ser requalificats i van passar de ser zona verda privada del barri de Finestrelles a equipament comercial del districte espluguenc del Gall.

Les condicions que es van imposar a la cadena de supermercats van ser estrictes: a canvi de la requalificació, l’empresa es va comprometre a restaurar les zones perjudicades durant el seu període d’abandonament i a crear un espai verd d’uns 5.000 metres quadrats al recinte. El tracte, però, no incloïa el canvi de titularitat de l’edifici, que segueix sent dels propietaris anteriors, i Lidl està obligat a conservar la façana dels Tres Molinos de manera adequada.

El fet diferencial

Així, actualment quan camines per l’interior del supermercat no hi trobes cap diferència amb qualsevol dels altres de la cadena. El que sí que contrasta, però, és el mirador que es troba just a l’exterior de les portes, des d’on es poden veure unes vistes de la ciutat per sobre la ronda de Dalt. “Volíem conservar l’essència i el simbolisme de l’espai, conservant els elements més icònics i característics, com els molins, el mur de la façana que dona a la ronda o la coberta de teules”, expliquen des de la companyia alemanya amb seu a Montcada i Reixac.

Des del dia de l’obertura, Lidl, que va fer una inversió de 15 milions d’euros en l’espai, ha posat en marxa dos projectes més a Esplugues de Llobregat, al Mercat de Can Vidalet i al Mercat de la Plana, on, entre tots dos, també han invertit 15 milions d’euros i amb els quals ha generat 90 nous llocs de treball. Segons la companyia, aquests moviments “no reforcen només la seva aposta per la localitat, sinó que també per portar a terme projectes de revitalització d’espais emblemàtics que permetin reactivar negocis”.

Actualment, tot i que des de l’empresa detallen que estan duent a terme un pla d’expansió pel territori, no dubten que el dels Tres Molinos és un dels seus supermercats “insígnia” i que, amb una parcel·la d’uns 4.500 metres quadrats, ha tingut una “molt bona acollida per part dels veïns”. Per la seva ubicació, a més, van habilitar tres plantes del local per passar a ser aparcaments, i van crear un total de 150 places.

Lidl compta amb més de 600 botigues a tot Espanya i l’any passat van facturar 5.144 milions d’euros. La companyia amb seu a Montcada i Reixac va consolidar-se com la tercera cadena d’alimentació amb més volum de mercat de l’estat espanyol. Tot i això, per la seva forta estratègia de creixement en el territori, l’empresa ha necessitat finançament extern, la qual cosa va fer que l’any 2020 superessin els 1.000 milions de deute. Tot i això, Lidl té l’objectiu d’obrir 150 nous punts de venda fins a l’any 2024 en els quals preveu destinar un total de 1.500 milions d’euros.

stats