Citring, la Nespresso catalana dels sucs
L'empresa fundada per Roc Viñas produeix d'inici a fi a Catalunya i soluciona els problemes de l'espremedor tradicional
Demanar un suc de taronja acabat d'esprémer a qualsevol cafeteria costa, de mitjana, entre tres i quatre euros per got. Sempre ha sigut un producte car, però s'ha anat posant de moda com una beguda habitual dels esmorzars al bar. De fet, adonar-se que el consum del suc de taronja passava de les cases als bars va ser el punt de partida per fundar Citring, una empresa que fabrica espremedors de cítrics similars als dels bars, però per a ús domèstic, i que es considera "la Nespresso dels sucs".
El seu fundador, Roc Viñas, és enginyer de telecomunicacions, i va començar el projecte el 2018 juntament amb tres companys de la universitat. "Jo estava treballant en una start-up de tecnologies mèdiques i vam ser comprats per una empresa més gran, de manera que vaig tenir oportunitat de començar de zero –explica a l'Empreses–. Em vaig adonar que el consum del suc de taronja passava de casa al bar, com anteriorment havia passat amb el cafè, i vam veure que la tendència responia al fet que la gent no tenia temps de fer-se el suc a casa –recorda–. Vam constatar que es tractava d'un problema de neteja i temps i vam començar a pensar com podíem fer un espremedor més nou i que solucionés aquests problemes perquè la gent es tornés a fer el suc a casa", diu Viñas.
"L'espremedor de casa és un estri que ha evolucionat molt poc al llarg dels anys, i la gent ara busca rapidesa i facilitat; d'aquí va sorgir Citring, una idea per modernitzar l'espremedor de tota la vida", explica el fundador. Citring One és el seu primer producte, i consisteix en una màquina similar a una cafetera però amb un espai on, en comptes de ficar-hi una càpsula, s'hi fiquen fins a tres peces de cítrics cada vegada. "Volíem que el fruit fos tal qual: no hi ha càpsula, la càpsula és la taronja, com qui diu", explica Viñas.
"Hi fiques les taronges, abaixes la tapa, prems un botó i la màquina s'encarrega de tallar-les i esprémer-les –detalla–. La gràcia és que pots fer tots els sucs que vulguis sense que hagis de netejar, i quan acabes pots rentar les peces molt fàcilment, ja que són d'un material similar a la silicona", explica a l'ARA.
Desenvolupament a Catalunya d'inici a fi
Quan Viñas i els seus companys es van decidir a crear Citring, tenien clara una cosa: les màquines es dissenyarien, es produirien i es comercialitzarien des de Catalunya. Inicialment van arrencar amb 90.000 euros que els van finançar el seu entorn més directe, el clàssic family, friends and fools. Després van rebre diners de l'entorn públic amb les línies Neotec del ministeri d'Indústria, Start Up Capital d’ACCIÓ i ENISA, i també d’altres institucions com Lanzadera, MercaBarna, Netmentora o IQS Tech Factory.
També va entrar al projecte un soci clau, l'empresa Zummo, que es dedica a la fabricació d'espremedors industrials. Amb les tres rondes de finançament a l'esquena, en total Citring ha aixecat uns 2 milions d'euros, que han servit principalment per al desenvolupament i la prevenda de les primeres unitats.
"Hi ha hagut un desenvolupament tècnic molt potent, som sis persones a Citring i la tecnologia que hem desenvolupat és molt complicada: hem trigat quatre anys a tenir el que volíem, que funciona amb aire comprimit –explica Viñas–. Entenem que aquesta tecnologia pot tenir més aplicacions i també que pot evolucionar a noves millores; pensem en idees transversals que puguin tenir sentit en l'entorn domèstic, però de moment estem centrats en l'espremedor de fruites", assegura el fundador.
Per entendre l'envergadura d'aquest desenvolupament, Viñas fa una comparació: "Dyson, per exemple, s'ha deixat 60 milions d'euros en el desenvolupament del seu assecador de cabells, amb un equip de 600 enginyers dedicats, i han trigat tres anys –explica–. Hi ha molt poques cadenes internacionals que facin aquesta tecnologia, hem de capitalitzar al màxim el primer producte treballat i és un procés extremadament lent", assevera.
"Tota la idea, el disseny –que, per cert, ha rebut ja dos premis internacionals– i la fabricació es fan aquí; tenim clar que el nostre és un mercat molt mediterrani, i que volem estar molt a prop del producte –explica–. Tenia sentit començar des d'aquí, treballem amb un acoblador de Mataró i ens proveïm dels components de moltes parts del món, que portem a Mataró, on es fa tot".
Previsions i objectius
Després d'anys de desenvolupament, el juny del 2024 van fer una prevenda a través de la plataforma Kickstarter, en què en menys d'un mes van vendre un total de 800 unitats a 65 països diferents, equivalent a 213.000 euros. "Estem començant a produir les primeres unitats venudes, i les entregarem a principis de l'any vinent", explica Viñas. Per obtenir la Citring One, de moment només es pot fer a través de la seva web. "Ara no hi ha estoc, però hi ha una llista d'espera i s'hi pot apuntar qui vulgui", explica. Ara mateix, el preu de la màquina és de 329 euros.
Per a Viñas, l'objectiu és anar creixent a poc a poc i no perdre el rumb. De cara a l'any que ve, espera poder ampliar el seu equip a 10 persones i acabar el 2025 amb entre 10.000 i 15.000 unitats venudes. "Sabem que és ambiciós", apunta.