Cosmètica

La maquilladora que va descobrir el rímel a Eivissa i ha enlluernat Puig

El gegant català dels perfums va comprar fa dos anys la marca de cosmètica britànica Charlotte Tilbury

Puig va comprar Charlotte Tilbury el 2020 per prop de 1.000 milions d'euros.
3 min

L'Eivissa dels anys 70 es va convertir en un cau creatiu per a artistes d'arreu d'Europa que buscaven esquivar les convencions socials dels seus països d'origen. En aquesta onada migratòria de hippies, que va arrencar amb la guerra del Vietnam, també van arribar a l'illa pitiüsa els pares de Charlotte Tilbury. Ell, Lance Tilbury, era un pintor fascinat pels paisatges que va trobar en aquelles platges i ella, Patsy Dodd, una productora que acabaria creant una empresa de rodatges per a publicitat, cinema i televisió a Santa Eulàlia des Riu. Quan van deixar Londres ja tenien una filla de nou mesos, que va començar a parlotejar el castellà quan amb prou feines sabia anglès.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Ja d'adolescent, els cabells pèl-rojos i la pell pàl·lida de Charlotte Tilbury contrastaven entre els cossos i cares bronzejats pel sol que poblaven l'illa. Però quan va deixar Eivissa als 13 anys per anar a estudiar en un internat al Regne Unit, va descobrir el que seria el seu principal aliat en la cosmètica (i en els negocis). "Vaig adonar-me que les noies de la meva classe portaven els ulls de color negre i vaig quedar hipnotitzada. Pensava que estaven molt boniques i, naturalment, jo també en volia!", va confessar més tard a la revista Refinery29. La primera màscara de pestanyes la va comprar en una farmàcia del poble i quan tornava a Eivissa als estius aprofitava per practicar diferents modalitats de maquillatge al mirall. En algunes d'aquestes proves va comptar amb l'ajuda de Mary Greenwell, una amiga de la família que estiuejava a l'illa i havia estat maquilladora de Lady Di i que va acabar contractant Tilbury com a assistent (després que aquesta es formés a l'escola londinenca Glauca Rossi Makeup School). Amb ella va començar a fer carrera pintant ombres d'ulls brillants i llavis vermells d'infart a celebrities com la cantant Jennifer Lopez, la model Kate Moss (a qui va maquillar per a la seva boda amb el guitarrista de The Kills Jamie Hince) o les actrius Nicole Kidman, Penélope Cruz i Gwyneth Paltrow.

Els aplaudiments de les estrelles de Hollywood van ser la base perquè el 2013 la maquilladora britànica creés la seva pròpia marca, que ha esdevingut ara un imperi de la cosmètica que el juny del 2020 va comprar el gegant català Puig. L'empresa familiar que presideix Marc Puig va tancar l'operació més rellevant de la seva història en adquirir la firma de Charlotte Tilbury per prop de 1.000 milions d'euros. La marca de cosmètica va facturar uns 293 milions el mateix any de l'adquisició, un 11% més que l'any anterior tot i els tancaments de les botigues per les restriccions de la pandèmia. L'adquisició ha tingut un impacte més que notable en els últims resultats de Puig, els del 2021, en què la companyia va assolir unes vendes rècord de 2.585 milions.

Encara que el pot de 50 mil·lilitres costa 90,95 euros, la seva crema facial hidratant estrella, la Magic Cream, s'ha convertit en un bestseller en cadenes de productes de bellesa com la francesa Sephora. La crema, que molts maquilladors professionals han enaltit com a bàsic essencial dels seus kits, va néixer als camerinos de les passarel·les d'alta costura, on Tilbury mesclava diferents mostres de manera artesanal fins a aconseguir que la pell de les models brillés amb llum pròpia. En menys d'una dècada, la marca s'ha convertit en un fenomen viral en xarxes com TikTok: la seva màscara de pestanyes Pillow Talk ha generat per si sola més de 18 milions de visualitzacions entre tots els vídeos que la mencionen. De fet, la mateixa maquilladora –que sovint acaba exercint d'influencer i youtuber de la seva pròpia firma– té més de cinc milions de seguidors a Instagram.

La compra de Charlotte Tilbury també ha de servir perquè Puig faci un salt a la Xina, on la firma britànica ha fet forat en els últims anys gràcies a una aliança amb el portal de comerç electrònic Tmall, propietat del grup Alibaba. Aquesta és la primera gran aposta del gegant català dels perfums (que distribueix fragàncies com Paco Rabanne, Carolina Herrera, Jean Paul Gaultier o Nina Ricci) en el negoci del maquillatge i la cosmètica, després d'altres inversions en el sector menys ambicioses com la companyia índia Kama Ayurveda o la colombiana Loto del Sur. La maquilladora britànica, que conserva el seu lligam amb Eivissa i ara l'amplia en direcció a Barcelona, encara manté una participació minoritària i el càrrec de presidenta de la marca que va fundar.

stats