INTERNET

L’últim Nadal de Yahoo!

L’empresa anuncia que es dividirà en dues companyies per conservar la seva participació a Alibaba i vendre lliurement el seu negoci a internet

L’últim Nadal  de Yahoo!
Jordi Sabaté
19/12/2015
3 min

BarcelonaTot indica que aquest serà l’últim Nadal de Yahoo!, almenys sent l’empresa que hem conegut des del 1995, quan va ser llançada per dos estudiants de postgrau de la Universitat de Stanford, a Califòrnia. Potser el seu obituari dirà: “Va arribar a ser, a finals dels noranta, la principal empresa tecnològica de l’era digital, però després de la bombolla puntcom del canvi de segle no va saber adaptar-se als nous temps ni competir amb els successius rivals que li van sorgir a la xarxa: Microsoft, Facebook i, sobretot, Google”.

Després d’una dècada de fer tombs i en caiguda lliure, amb múltiples canvis en la direcció -que va acabar a les mans de l’ex número tres de Google, Marissa Mayer-, els inversors s’han cansat de veure com les seves accions perdien volada. Finalment, Starbord Value, un dels fons d’inversió amb més pes dins de Yahoo!, va donar un cop de puny sobre la taula fa una mica més d’una setmana. La seva intenció era frenar els plans de Mayer, que va assumir el poder el 2012 i no ha sabut treure partit dels actius amb què encara compta Yahoo!

La consellera delegada pretenia vendre el principal actiu de l’empresa per obtenir liquiditat. Es tracta de les accions que Yahoo! té a Alibaba, el gegant xinès del comerç electrònic, i que valen 30.000 milions d’euros. El popular portal és propietari d’un 15% d’Alibaba, però va arribar a ser-ne el principal inversor, amb un 40% de les accions. Mayer volia desfer-se d’aquesta participació al·legant que com que ara Alibaba cotitza a la borsa de Nova York, Yahoo! haurà de pagar milions en impostos per les seves inversions a la plataforma xinesa.

No obstant això, els principals accionistes es van queixar des d’un primer moment que aquesta venda suposava desprendre’s de l’única font sòlida de beneficis amb què compta el portal. Van frenar la venda.Posteriorment, la rebel·lió va anar a més i nous grups d’inversors van demanar una reorganització urgent del model de negoci que els garantís liquiditat però a través de la venda dels actius tradicionals, és a dir, el negoci d’internet: el portal de notícies i informació, el servei de correu, Flickr i altres valors que s’han salvat de les successives gestions erràtiques del conjunt de consellers delegats dels últims quinze anys.

La direcció s’hi va resistir al principi, al·legant que encara hi ha marge de maniobra, però les veus en contra de la gestió de Marissa Mayer han anat in crescendo i dilluns The Wall Street Journal va publicar la proposta d’Eric Jackson, director gerent de Spring Owl Asset Management, un fons d’inversió d’alt risc de Nova York, que va assegurar que tenia un pla per salvar la companyia. L’estratègia de Jackson passa per l’acomiadament imminent de Mayer i la reducció del personal en un 75%, de 12.000 a 3.000 empleats.

Jackson també proposa recomprar 10.000 milions d’accions de Yahoo! perquè pugi el valor de les accions i, en lloc de vendre els actius clàssics, reorientar-se a la demanda del telèfon intel·ligent de l’americà mitjà, per al qual el portal i el servei de correu continuen sent referents. Spring Owl Asset Management espera que, amb el suport d’Alibaba i Yahoo! Japó, on el portal sí que és una empresa líder i sanejada, es pugui reflotar la companyia.

No queda clar que el pla de Jackson pugui tirar endavant, no només perquè el fons novaiorquès no té una participació majoritària a Yahoo!, sinó també perquè suposa una aposta incerta, i la majoria dels accionistes han deixat de creure en el producte. Ara volen rendibilitat, tant immediata com a llarg termini, cosa que en principi només els podria assegurar la venda del negoci d’internet i la gestió del percentatge a Alibaba i Yahoo! Japó.

Tant el portal de notícies com el servei de correu estan ben implantats als EUA i, malgrat la seva incapacitat per produir beneficis, suposen una audiència potencial molt important per a qui sàpiga implantar adequadament un sistema publicitari eficaç, precisament el que Yahoo! no va saber fer mai. Mentrestant, Marissa Mayer està de baixa per maternitat. L’única declaració oficial de la consellera delegada fins ara, enmig d’aquesta tempesta, ha sigut per anunciar que estava molt contenta pel naixement de les seves bessones.

stats