Parlem de diners

"Si volia un croissant, tocava la guitarra a la plaça del poble per pagar-lo"

L'activista i empresari Marc Coloma explica la seva relació amb els diners, la feina i les causes socials

Marc Coloma
Júlia Riera Rovira
21/06/2024
3 min

L’activista i emprenedor Marc Coloma (Alella, 1991) assegura que les empreses són un motor de canvi: “No només milloren la vida de la gent perquè resolen necessitats o problemes, sinó que alhora milloren la societat i el planeta”. Després d’una adolescència dedicada a les causes socials, Coloma va cofundar Heura l’any 2017, una start-up que produeix aliments d’origen vegetal com una alternativa a la carn i el peix, guardonada amb el premi Pime de l’Any 2023. 

Des de ben petit Coloma ha destacat per la seva personalitat emprenedora i resolutiva: “Algunes tardes, quan volia un croissant, aprofitava que tocava la guitarra i em posava a la plaça del poble a tocar-la per poder-me’l comprar.” Va prosseguir amb aquesta actitud proactiva a secundària: “Va tancar el bar de l’institut on estudiava i el vam obrir amb alguns companys per aconseguir fons per a causes socials”. La seva primera feina, però, va ser de cambrer al restaurant de la família: “Als 10 anys ja estava ajudant-los. I quan vaig tenir 16 anys ja vaig començar a fer de monitor d’esplai”.

Quan va acabar batxillerat, Coloma es va centrar "100%, jornada completa", en la lluita social: "De jove jo ja em vaig dedicar molt a l'activisme. I amb 18 anys liderava una ONG internacional pels drets animals a Catalunya". De fet, no va estudiar cap carrera universitària: "Per a mi era complicat posar atenció i energia en coses que sentia que no tenien sentit i que no m'aportarien valor. He sigut sempre una persona molt curiosa i molt inquieta, la meva formació va ser molt autodidacta. Anava a cursos d'emprenedoria públics i d’oient a algunes classes de la universitat". 

"Jo treballava de distribuïdor, de cambrer i de diferents treballs puntuals que em permetessin cobrir les meves despeses, però dedicava tot el meu temps a organitzacions", explica. I segueix: "M'adonava que hi havia molta més gent fent conscienciació [sobre la contaminació i els drets animals] que buscant tecnologies que ajudessin que l'oferta existent d’alimentació tingués un impacte diferent". Coloma sempre buscava un "activisme efectiu" on s’apreciessin els resultats. Així, va veure un buit al mercat, va pensar que produir productes vegetals a gran escala podia tenir un impacte enorme i se li va encendre la bombeta: "El que sempre passava a l’activisme era que jo feia les coses que ningú volia fer, però que creia que tenien més impacte. I vaig veure que les empreses poden ser un factor de canvi". 

Tot i que als 21 anys va començar a idear l’empresa, fins als 23 no va dedicar-s'hi totalment: "No tenia ni idea de com anava la indústria alimentària i em va portar més de dos anys poder generar tot el coneixement i poder muntar la cadena de valor per poder llançar el producte el 2017". Primer, però, va anar a Anglaterra a practicar l’anglès i explorar més el mercat: "En aquell moment em dedicava a jornada completa a recaptar fons i treballava de cambrer, i més coses, per poder generar estalvis". 

Després de 8 anys d’experiència i diversos guardons com a empresa innovadora, assegura que el més complicat de dirigir una start-up és saber que estàs "al límit de la teva incompetència": "Has d'anar més enllà del que saps, perquè el repte sempre és diferent. Has de reinventar-te constantment i alhora has de saber com aterrar bé la idea al moment actual". 

Pel que fa a les seves finances personals, l’emprenedor assegura que se sent afortunat perquè no pateix pels diners: "No és una cosa per la qual m'hagi de preocupar actualment. Igualment, soc una persona molt minimalista, no tinc despeses extra. Comparteixo pis, per exemple". 

També explica que últimament ha modificat el lloc on diposita els seus estalvis: "Abans invertia en start-ups perquè em motivaven molt certes idees. Però ara, en perspectiva, diversificaria una mica més aquest risc". "En els últims anys he agafat molta disciplina en com gestionar els estalvis i com anar-los invertint de forma coherent amb els meus valors", afegeix. 

L’empresari i innovador Coloma afronta el demà amb entusiasme de la mà d’Heura. "Si penso en un futur, m’imagino una empresa que pugui liderar la innovació en diferents categories alimentàries i que col·labori amb grans multinacionals alimentàries per fer aliments més saludables i sostenibles". 

stats