'Operació Born' al Cercle d'Economia

El Banc Sabadell desplega el seu relat contra l'opa en la reunió empresarial de Barcelona

4 min
Jornades Cercle Economia 'El món a prova' conferencia del ministre d'economia Carlos Cuerpo amb Josep Oliu.

BarcelonaOliu compartint confidències amb el ministre Cuerpo davant les càmeres. Oliu saludant amb un somriure el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo. Oliu departint amigablement amb el president del govern, Pedro Sánchez. Oliu fonent-se en una càlida encaixada de mans amb l’encara governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos. L’àlbum de fotos que ha acumulat el president del Banc Sabadell en els tres dies que ha durat la 39a Reunió del Cercle d’Economia és un veritable recull dels principals ponents de les jornades. És també una demostració de la bona sintonia del banquer català amb els principals poders econòmics de l’administració pública. I és, diguem-ho tot, la prova fefaent que l’operació Born avança a bon ritme. 

En la millor tradició dels dispositius i investigacions judicials, la cúpula del banc d’origen vallesà amb seu a Alacant ha batejat així els seus plans per fer front a l’opa del BBVA, que podria suposar la fi de la centenària entitat catalana. Born, segons ha pogut saber l’ARA, és el nom triat, en referència al barri de la capital catalana. La cúpula del Sabadell no s’hi refereix explícitament, però agrupa sota aquesta nomenclatura el conjunt d’accions comunicatives destinades a frenar l’operació hostil del banc d’origen biscaí. 

Un efecte ben visible de l’operació Born és justament l’enorme desplegament de directius que ha fet el banc català al Palau de Congressos de Catalunya durant les tres jornades que ha durat la Reunió. Per descomptat que hi eren Oliu i el seu conseller delegat, César González-Bueno, però també altres executius destacats com Carlos Ventura, David Vegara, Álvaro Echevarría o Xavier Comerma. A ells s’hi sumava tot l’equip de comunicació del Banc Sabadell, i era pràcticament impossible per als centenars d’empresaris i representants de la societat civil catalana que han desfilat pel recinte no trobar-se amb algun empleat del banc vallesà.

 

¿Acabava aquí la representació del Banc Sabadell?

Rotundament no. En la cursa per guanyar el favor de l’opinió pública respecte a una operació que està en mans dels 200.000 accionistes del Sabadell, l’entitat catalana ha contractat dues de les agències de comunicació més importants de Barcelona, com són Román i LLYC. Ells també formen part de Born i tots, d’alguna manera, són partícips de l’imponent èxit aconseguit en les jornades. Valorin, si no, aquestes paraules: 

“L’operació té efectes lesius en la competència”, en paraules del ministre d’Economia. “Al regulador li preocupa tant un excés de competència que porti a rendibilitats molt baixes com el contrari, un grau de competència molt baix que porti a bancs too big to fail”, del governador del Banc d’Espanya. O la càrrega contra l’operació del popular Núñez Feijóo:  “Quan un banc té milers d’empreses com a clients i és solvent i va bé, hi ha d’haver raons molt poderoses per autoritzar una fusió”. 

Quan aquesta última frase encara flotava en l’ambient, un directiu del banc català va xiuxiuejar al seu company un expressiu comentari: “¿Puc aplaudir?”

Si en els primers dies de presentació de l’oferta ja hi va haver un clam des de diferents partits, administracions i sectors de la societat en contra de la proposta del BBVA, que es va intensificar amb l’opa, aquestes tres jornades han servit per incrementar el volum dels arguments contraris a l’operació. Tot plegat és, en part, conseqüència de la feina del Sabadell, que no ha estalviat en recursos: a més del seu desplegament de personal propi i aliè, l’entitat va llogar dos reservats al contigu Hotel Torre Melina on Oliu (saló Club B) i César González (Club C) despatxaven en privat amb diferents convidats a l’acte. 

Allà s’ha repetit l’argumentari de l’entitat catalana, que en els darrers dies ja havia pogut escoltar en un altre context la xarxa comercial del banc, crítica en l’actual context. Un dels missatges principals, que la meitat d’empreses espanyoles són clientes del Sabadell, proporció que creix fins a les dues terceres parts en el cas de les catalanes. Va ser justament aquesta xarxa la que va escoltar en privat l’aposta de González-Bueno: que es jugava deu a u que l’opa no tirava endavant. 

On és el BBVA?

L’aclaparador desplegament del Sabadell portava implícita una qüestió: ¿I on és el BBVA? Fonts financeres explicaven que el banc blau ha tingut aquests dies una discretíssima presència a la Reunió. Hi han estat Javier Llinares, director de la xarxa comercial del banc a Espanya, i José Ballester, director del banc a Catalunya. Fins i tot el Banco Santander, molt més petit en quota de mercat a Catalunya, va fer una aposta superior, amb la presència de mitja dotzena de directius. 

El BBVA va tenir un consol en tot plegat: l’informe de la influent agència de qualificació DBRS Morningstar de divendres al migdia, en plenes jornades, on es deia que des de diferents punts de vista, “especialment des del de ràtings de crèdit”, l’operació té “més pros que cons”. 

L’epíleg de les jornades de l’operació Born va tenir un regust còmic. Pedro Sánchez baixava de l’escenari i Oliu i el seu homòleg de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, esperaven per saludar-lo. Mentre això passava, un veteraníssim assistent, recolzat en un bastó, s’esperava per parlar amb el banquer basc. Va aguantar cinc llargs minuts fins que s’hi va poder atansar, i es van saludar afectuosament. Acomplida la missió, l’ancià va fer mitja volta. Passet a passet s’allunyava, i no va poder reprimir una exclamació. “Ja he complert amb Déu i amb Espanya!”. 

Els camins de la banca són inescrutables.

stats