Què responc si em pregunten... Pot resumir la seva trajectòria professional?
Aquesta és l’única pregunta que sabem amb seguretat que ens faran en una entrevista de feina, i sol tenir un pes molt important en la definició del nostre perfil professional davant de la persona que ens entrevista. Normalment, és una de les que més preparades portem i, tot i això, també és una de les que més ens costa de respondre.
Que espera de nosaltres l’entrevistador/a? Vol un resum detallat de la nostra trajectòria professional? Expliquem només els nostres assoliments? Ha de concordar al 100% amb el que posem en el nostre currículum?
- No es tracta de fer una relació cronològica dels llocs de feina i les empreses on hem treballat, sinó de concretar un resum de la nostra trajectòria destacant allò que més ens pot capacitar i és rellevant per aquesta nova feina. Elabora el missatge tenint en compte els requisits de l’oferta: funcions, responsabilitats, competències que es demanen i ajusta-hi el teu discurs.
- Posa en relleu els teus punts forts: Destaca exemples d’anteriors empreses on desenvolupaves tasques semblants i que et capaciten de forma especial per a aquest lloc de treball. Pots incloure també àmbits no professionals: voluntariat, pràctiques, etc. Comenta algun dels teus assoliments professionals que aportaran valor a l’empresa i al lloc de treball al qual et presentes, i exemplifica-ho tant amb objectius qualitatius (projectes iniciats, protocols posats en funcionament, etc) com quantitatius (persones al teu càrrec, valor econòmic dels projectes de què t’has responsabilitzat, etc). Fes-ho en primera persona, infinitius i verbs d’acció.
- Demostra que saps de què parles: Utilitza un vocabulari tècnic en la teva exposició i vigila la teva comunicació no verbal. Exposa alguna situació concreta de la teva experiència relacionada amb les tasques que has de desenvolupar i argumenta com vas aconseguir resoldre-la.
- Interacciona, estableix un diàleg, interpel·la a l’interlocutor/ora. Fes preguntes i/o aclariments per assegurar-te que el que estàs explicant és el que realment vol saber la persona que t’entrevista. Alhora que expliques la teva experiència, pots preguntar també per les característiques del lloc de treball, confirmant que el que estàs explicant és rellevant per al perfil professional al qual optes. T’ajudarà a estructurar el relat i mostraràs motivació, iniciativa i interès pel lloc de treball.
- Dóna una resposta breu, concreta i concisa. No és necessari fer referència a detalls com dates de finalització de contractes, o altres informacions que no són rellevants. Pots citar referències de caps i/o responsables d’anteriors llocs de feina, que coneixen com treballes. Recorda que pots portar el teu Cv per si en algun moment necessites recordar alguna informació i/o fer algun aclariment que et demana el/la entrevistador/a.
Una de les millors formes per sortir-te en les entrevistes és la pràctica: elabora el teu relat i practica abans de l’entrevista!