Les marques també fan política
Repassant l’estudi Meaningful brands sobre com els consumidors perceben les marques avui en dia, m’ha sorprès observar com una gran majoria consideren que les marques tenen un paper més important que els governs per crear un futur millor per al planeta i per a la humanitat.
S’inverteixen, doncs, els papers. Un paper assignat històricament als polítics recau en l’actualitat en els departaments de màrqueting que gestionen les principals marques mundials. No era pas aquest el paper dels joves product managers quan vaig començar a treballar en el món del màrqueting, ni m’hauria imaginat mai que les marques acabarien tenint aquesta responsabilitat.
Aquest estudi també afirma que el 55% dels consumidors pensen que avui un acte de compra en una botiga de roba, un supermercat o un concessionari de cotxes és també un “acte polític” que els posiciona davant el món.
Potser per això el 20 d’abril, que era el Dia Mundial de la Terra, el conseller delegat d’Apple, Tim Cook, començava l’enèsima presentació de novetats de la marca de la poma sense parlar del nou iPhone. En canvi, declarava urbi et orbi que l’empresa ja és neutral en emissions de carboni i que en pocs anys també ho seran tots els seus proveïdors. En el mateix acte, Cook anunciava que acaben de dotar un fons per invertir en iniciatives que permetin eliminar un milió de tones de carboni cada any.
I això passa perquè nosaltres, els consumidors moderns, forcem les marques a canviar ràpid. Si amb les nostres decisions beneficiem les que eliminen el plàstic de les seves ampolles, les que fan samarretes esportives amb ampolles reciclades o les de quilòmetre zero, estem accelerant el ritme d’aquest canvi i les obliguem a convertir-se en marques activistes.
Als polítics els votem un cop cada quatre anys i a les empreses un cop cada setmana quan anem al supermercat. Aquesta és la nostra força.