07/05/2022

Tarongers per ferrofosfats

Les 62 empreses que formen el consorci Future: FastForward -n’hi ha 18 de catalanes, amb Seat al capdavant-, van formalitzar la petició de fons europeus PERTE VEC que ha d’impulsar la inversió conjunta de 10.000 milions d’euros per electrificar Espanya, que inclou construir a Sagunt una fàbrica de bateries per a vehicles elèctrics. Dijous, el grup Volkswagen i les autoritats implicades ho van escenificar sobre el terreny, en un acte al costat de la parcel·la de 200 hectàrees on els tarongers deixaran pas l’any que ve a una nova planta que ja tindrà maquinària el 2024, de la qual sortiran les primeres mostres de cel·les el 2025 i que començarà la producció comercial de bateries el 2026, amb una capacitat anual de 40 gigawats-hora (Gwh), la sisena part dels 240 GWh que el grup alemany d’automoció necessitarà només a Europa.

Els dos clients principals de la futura gigafàbrica seran les plantes de Seat a Martorell (a 311 km de Sagunt) i de Volkswagen a Landaben (a 467 km). Hauria semblat més lògic, doncs, situar-la a l’Aragó, però el president valencià Ximo Puig s’hi deu haver posat millor que Javier Lambán. Un dels motius podria haver sigut atendre també la demanda de la fàbrica a Almussafes de Ford -que comparteix plataforma elèctrica amb el consorci alemany-, però el seu futur elèctric no és gens clar, de manera que els 3.000 nous llocs de treball per produir bateries també podrien anar bé per absorbir plantilla sobrant de Ford en el pitjor dels casos. Tot i això, Puig (que abans d’arribar a l’acte, com la resta d’autoritats, va canviar per Cupra Formentor els Ford Mondeo oficials amb què havien anat fins a Sagunt) va deixar caure en el seu discurs la conveniència de desencallar el corredor ferroviari del Mediterrani per transportar les bateries.

Cargando
No hay anuncios

Les bateries faran servir cel·les estàndard i contindran la química més adequada en cada moment. Al principi, la majoria seran de níquel-cobalt, però més del 30% ja seran de ferrofosfat, més barates i amb menys dificultat per proveir-se de primeres matèries. El que Volkswagen no vol explicar és qui serà el soci tecnològic en matèria de química.