19/02/2022

Algoritmes contra el frau

Quan es parla d’intel·ligència artificial, encara hi ha qui imagina escenes de ciència-ficció amb perversos robots humanoides i creua els dits perquè no es facin realitat i li prenguin la feina abans de poder jubilar-se. No és conscient que els algoritmes ja estan ben presents en la seva vida, i no només decidint quins anuncis veu a les webs que visita i quines fotos surten a dalt de tot del seu Instagram.

Dijous a la nit, a punt de ficar-me al llit a Cardedeu, vaig rebre al mòbil un SMS del Banc Sabadell en què m’avisava que algú intentava pagar a Colòmbia amb la meva targeta bancària una comanda de menjar a domicili per valor de 9,92 euros, però havien rebutjat l’operació i limitat les opcions d’ús de la targeta, i m’oferien trucar a un telèfon per aclarir-ho. L’endemà al matí, una operadora em va confirmar la detecció d’una transacció sospitosa i vam acordar anul·lar la targeta i emetre’n una de nova amb un número diferent, perquè el de l’actual ja circula entre els delinqüents. Abans de penjar vaig rebre sengles SMS en què es confirmava la desactivació de la targeta a Samsung Pay i Apple Pay.

Cargando
No hay anuncios

Només gràcies als algoritmes -en aquest cas, els del banc i els de la xarxa Redsys de mitjans de pagament-és possible mantenir a ratlla les operacions fraudulentes en una societat on el diner circula en forma de dades. En el meu cas, el motor neuronal ja havia inclòs en una llista negra el comerç colombià en observar nombrosos intents de cobrar imports petits amb números de targeta molt diversos. Però també haurien saltat les alarmes si l’operació fos d’un import molt diferent dels que acostumo a pagar, si el comerç és a molts quilòmetres del lloc on he comprat alguna cosa fa poques hores o es produeixen altres anomalies aparents.

Les responsables de combatre el frau amb targetes al Sabadell em diuen que els seus algoritmes fan saltar cada dia gairebé 800 alarmes com la meva, i l’encerten en tres de cada quatre casos. Vist això, em declaro totalment a favor que el meu banc habitual em conegui els hàbits millor que jo mateix.