PERFIL
Empreses18/05/2014

Vista centenària

Javier Cottet lidera una empresa familiar que ha arribat a la quarta generació superant una escissió i la crisi econòmica. Cottet Òptics té presència en cinc comunitats i aposta per un creixement lent i controlat

-jordi Planas

A L’AVINGUDA DEL PORTAL de l’Àngel número 40 hi ha situat el termòmetre més gran de Barcelona. Fa vint-i-dos metres d’alçada i pesa dues tones. És una icona de la ciutat. I un reclam publicitari. Va ser ideat per Rolando Cottet a mitjans del segle XX. Formava part de la segona generació propietària de Cottet Òptics, una empresa creada pel seu pare, Constantino, el 1902. La companyia, dedicada principalment a la salut visual i auditiva, continua tenint les seves oficines en aquest mateix emplaçament de Ciutat Vella, a sobre de la primera i més emblemàtica de les seves botigues.

Fins a l’arribada de Jorge Cottet i Sebile el 1982, Cottet Òptics evolucionava de manera estable i sense gaires pretensions. Fill del Rolando, el Jorge va començar la primera gran transformació de la societat, iniciant la seva expansió cap a altres ciutats de Catalunya. Sabadell, Terrassa i Badalona van ser algunes de les primeres destinacions.

Cargando
No hay anuncios

Javier Cottet i Torres (Barcelona, 1968), quarta generació, ha estat el màxim responsable del segon gran canvi de l’empresa. És el director general des del 2003. Format als Estats Units i a l’escola de negocis Iese, ha professionalitzat la gestió de la companyia. També ha creat dues línies de negoci noves, Cottet Sol i Cottet Àudio, que els han permès separar i diferenciar millor els productes que ven la companyia. Cottet ha deixat enrere una manera de treballar molt tradicional i “gràcies a aquests canvis” entre el 2003 i el 2007 van aconseguir els millors resultats de la seva història. De totes maneres, aquesta setmana la companyia s’ha venut Cottet Sol a Luxottica perquè competir amb l’empresa italiana era “molt complicat”. “Podíem guanyar dues o tres batalles, però no la guerra. Així ens centrarem més a fons en Cottet Òptics i Àudio”.

Amb la irrupció de la crisi el 2008, aquestes noves mesures adoptades no van poder evitar que Cottet comencés un període de retrocés. “Vam haver d’adaptar-nos als canvis del mercat fent promocions, packs i ofertes més competitives, però sempre hem rebutjat la bogeria agressiva dels preus rebentats. Fent això, acabes enganyant el client”.

Cargando
No hay anuncios

El 2005, Javier Cottet va viure el moment més complicat com a director general de l’empresa. Diferències de criteri van portar la família Cottet Torres, propietària del 50% de les accions, a comprar a la família Bassols Cottet el 50% restant. La decisió, acordada per totes dues parts, va ser difícil de gestionar. “És una situació personal i professional molt intensa i complexa”.

Actualment, i amb una sola branca familiar propietària de la societat, Cottet Òptics factura 25 milions i té cinquanta botigues repartides per Catalunya, Madrid, Mallorca, Castelló i Andorra. En total hi treballen 280 persones, 35 menys que al començament de la crisi. Cottet vol continuar expandint-se, però no s’impacienta: “Ens plantegem créixer en forma de taca d’oli, és a dir, a poc a poc i sense fer el gran salt”. Assegura que aquesta és l’única manera d’aguantar 112 anys en el mercat.

Cargando
No hay anuncios

Les ulleres són el producte estrella de la institució i una marca n’és la referència: Ray-Ban. El seu model pilot ha estat número 1 en vendes ininterrompudament des del 1945, a finals de la Segona Guerra Mundial, quan el laboratori farmacèutic Bausch & Lomb les va desenvolupar per als pilots de l’exèrcit americà. “Van posar-se de moda molt ràpidament. És un cas d’estudi, perquè les ulleres han evolucionat molt. Ara pesen menys, el material és antial·lèrgic, són toves, tenen un disseny anatòmic per no fer-te mal amb els cops, es desmunten fàcilment, van sense cargols...”, enumera l’empresari.

JAVIER COTTET TÉ una mentalitat anglosaxona que l’empeny a creure en la cultura de l’esforç i l’emprenedoria. És un dels cinc membres fundadors de Comertia, associació catalana d’empreses al detall, descontentes amb l’ statu quo de les patronals i els partits polítics. Reivindica el paper de l’empresari, i lamenta que no se’l tingui en consideració: “¿És bo generar riquesa? ¿D’on surten els diners per a les escoles o la sanitat pública?”, es pregunta.

Cargando
No hay anuncios

Cottet també és el president de Barna Centre, una entitat creada el 1973 per promocionar el centre històric de la ciutat. Actualment agrupa i representa 450 establiments del Barri Gòtic. Les seves accions estan enfocades a recuperar el client barceloní, “que avui en dia prefereix anar a Les Glòries o La Maquinista”. Una hora de pàrquing gratuït, botigues al carrer, doblar la neteja o més presència dels Mossos d’Esquadra són algunes de les iniciatives que aquesta associació territorial està portant a terme.

A Javier Cottet l’apassionen els esports que es practiquen en contacte amb la naturalesa. Esquí, BTT i córrer per la muntanya són els seus preferits. Havia participat molts anys en el Campionat d’Espanya d’enduro, però l’última vegada, amb 40 anys, es va trencar els dos braços. Casat i amb tres fills, va decidir deixar-ho.