Periscopi global

El 'Ryanair de l’Índia’ aterra a Europa per continuar l'expansió mundial

IndiGo, la tercera aerolínia de baix cost més gran del món, obre noves rutes amb el Regne Unit i els Països Baixos

Un avió de la companyia de l'Índia IndiGo, en una de les pistes de l'aeport de Mumbai.
09/07/2025
4 min

LondresDesprés de nou hores i mitja de vol des de Bombai, la capital econòmica de l'Índia, un Boeing 787-9 Dreamliner d'IndiGo (noliejat a Norse Atlantic Airways) va aterrar a l'aeroport de Manchester a les 09.28 h, hora local, l'1 de juliol. Amb aquest vol, la principal aerolínia de l’Índia debutava als cels europeus. L'endemà, 2 de juliol, s’obria la segona ruta amb el Vell Continent, en aquest cas entre Bombai i Amsterdam, també amb tres freqüències setmanals, com la de Manchester. Abans que s'acabi l'any, IndiGo preveu estrenar connexions directes amb Atenes, Copenhaguen i Londres.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Al desembre, IndiGo operarà 50 rutes internacionals, a banda de les més de 90 interiors i regionals que ja té en servei. En el moment de l'enlairament del vol Bombai-Manchester, el director general de la companyia, el neerlandès Pieter Elbers –exdirector general de KLM entre el 2014 i el 2022–, va assegurar en declaracions als canals corporatius: "Aquest moment marca la nostra transició d’una aerolínia regional d’èxit a una companyia amb una importància mundial creixent".

IndiGo encara no té ni vint anys de vida –el vol inaugural va ser el 4 d’agost del 2006, amb una ruta de Nova Delhi a Imphal, fent escala a Guwahati–, però en aquest temps ha passat de ser una aerolínia de baix cost –la premsa britànica l'ha batejat com el "Ryanair de l'Índia"– a assolir una posició dominant al mercat local. En té una quota del 64%, gairebé el doble en relació amb el 37% d'una dècada enrere. Ofereix 2.200 vols diaris a 127 destinacions (locals i internacionals).

En un entorn en què unes altres empreses han fracassat –Go First, Kingfisher Airlines o Jet Airways, totes nascudes els anys 90 del segle passat i ja desaparegudes–, IndiGo ha reeixit. I els plans d'expansió són enormement ambiciosos. L’any passat, IndiGo va encarregar trenta avions de llarg abast i buc ample d’Airbus (Airbus A350), que preveu començar a incorporar a la seva flota a partir del 2027. Aquesta comanda s'afegeix a la del 2023, quan IndiGo va tancar un acord per comprar 500 avions de buc estret –l'A321XLR– i de llarg abast, que va suposar la més gran de la història de la indústria aeronàutica. IndiGo ja és, de fet, el principal client mundial dels avions A320neo d'Airbus.

L’acord del 2023 eleva el total d'aparells encarregats per la companyia a 900 i farà augmentar la flota fins a més de 1.300. Els 500 nous avions s'han de lliurar entre el 2030 i el 2035. Al final de la dècada actual, la flota de la companyia haurà passat dels 410 aparells d'ara a 600 i continuarà creixent. Com diu el director general, Pieter Elbers, a "partir d'un determinat moment [el 2027] rebrem un avió nou cada setmana fins a mitjans de la dècada vinent".

Tria de seients per sexes

El creixement econòmic i l’augment de la classe mitjana a l’Índia han creat una demanda creixent de vols interiors i, progressivament, també d'internacionals, que la companyia ha sabut captar amb una oferta ajustada a les necessitats del nou públic. D'aquesta manera, IndiGo ha aconseguit fidelitzar tres milions de clients a l'Índia en només un any, gràcies a un model de negoci basat en l’eficiència, la simplicitat i l’adaptació al mercat local.

També ho expliquen els preus dels nous vols fins a Europa (500 euros la tarifa més baixa d'anada i tornada entre Bombai i Manchester) i que IndiGo ofereixi algunes variacions en relació amb les clàssiques companyies de baix cost, fins i tot les intercontinentals com Level i Norse. Tant els passatgers de classe turista com els de la classe Stretch (en diuen així, de la business) rebran àpats calents gratuïts i els de la classe superior també gaudiran de begudes alcohòliques de franc. El menjar per als passatgers de la classe més econòmica serà vegetarià per defecte: cal reservar prèviament si es vol carn o peix. També està inclòs en el preu un equipatge facturat.

Uns devots hindús submergeixen l'escultura de Ganesha al mar durant la festivitat en honor a la deessa a Bombai, Índia.

Una de les claus d’aquesta eficiència és la flota homogènia, formada de moment quasi exclusivament per Airbus A320. La uniformitat en facilita el manteniment, la formació de la tripulació i la gestió logística, cosa que redueix significativament les despeses. A més, a partir dels suggeriments fets pels passatgers en les enquestes de satisfacció del servei, IndiGo ha estat la primera aerolínia del món que permet el que en diuen "segregació de cabines per sexes". Des de l'agost del 2024, les clientes poden saber el sexe dels seus veïns de passatge a l'hora de reservar plaça, de manera que poden evitar seure al costat d'un home si ho volen. Una possibilitat que alguns comentaristes de mitjans del Regne Unit han demanat que s'estengui a viatjar al costat de nens o, fins i tot, de passatgers obesos o amb propensió a la xerrameca.

Tot plegat ha fet que mentre Air India continua acumulant pèrdues –i es corda el cinturó de seguretat a l'espera de saber a mitjans d'aquest mes l'informe sobre les causes de l'accident que va posar fi a la vida de 260 persones el 12 de juny–, IndiGo hagi registrat uns beneficis nets rècord de 304 milions d'euros el quart trimestre fiscal del 2024-2025, que es va tancar el 31 de març. La xifra suposa un augment del 21% en comparació amb l'any anterior. En el conjunt de l’exercici fiscal, el benefici net d'IndiGo va ascendir a 725 milions d'euros.

El director general destaca que els 120 milions de passatgers a l'any que transporta –més que Air France-KLM– el converteixen en el tercer operador de vols de baix cost més gran del món, per darrere de Southwest (als Estats Units) i Ryanair (a Europa). Elbers confia a assolir els 200 milions de passatgers anuals l’any 2030 i que l'etiqueta baix cost sigui ben aviat el record d'un temps de l'aviació mundial que no tornarà. Almenys no per a IndiGo, que confia que el nombre de turistes internacionals que rebrà l'Índia en un futur immediat –ara en són 9,3 milions a l'any– augmenti molt. "L'Índia és un país per descobrir", rebla Elbers.

stats