Tecnologia

En l'era de la IA, Apple necessita obrir-se

El control estricte de la tecnològica sobre els seus productes, que abans era un actiu, l’ha acabat perjudicant

Una botiga d'Apple a la Xina
The Economist
13/06/2025
3 min

Durant la conferència anual de desenvolupadors d'Apple, que va començar el 9 de juny, els caps del gegant tecnològic estaven a gust. A Cupertino (Califòrnia) van presentar una revisió visual brillant dels sistemes operatius d'Apple i van mostrar noves funcions que uneixen els seus dispositius cada cop més. Tanmateix, tot i que el nou estil de "vidre líquid" pot donar una nova brillantor al seu programari, sota l'aparador les coses no van bé.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Gairebé tots els productes d'Apple es fabriquen a l'Àsia, per la qual cosa els aranzels del president Donald Trump amenacen d'esclafar els seus marges a Amèrica. El fort control sobre el seu ecosistema de programari li ha causat problemes amb els reguladors; després d'una baralla amb un jutge durant la seva llarga lluita amb Epic Games, el fabricant de Fortnite, sobre com gestiona la seva App Store, Apple va rebre una ordre judicial que posa en perill els 30.000 milions de dòlars que cobra cada any en comissions relacionades amb les aplicacions. I en el camp vital de la intel·ligència artificial (IA), Apple està en dificultats. No és estrany, doncs, que el preu de les seves accions hagi baixat gairebé una cinquena part aquest any, la xifra més alta de les cinc empreses tecnològiques més grans dels Estats Units.

Les dificultats de l'empresa per adaptar-se al boom de la IA són profundes. Fins i tot abans que OpenAI llancés ChatGPT a finals del 2022, Apple s'estava quedant enrere perquè Siri, el seu assistent de veu, va demostrar ser notablement menys capaç que les alternatives d'altres empreses. A la conferència de l'any passat, Apple va presentar una nova versió de Siri que podia combinar dades de diferents aplicacions per gestionar sol·licituds complexes. Semblava impressionant, però no es va acabar de llançar mai.

Com en la lluita amb Epic Games, les dificultats d'Apple es redueixen al control. L'empresa fa temps que diferencia els seus productes permetent als usuaris mantenir les seves dades personals privades. S'ho pot permetre perquè guanya la major part dels seus diners venent hardware –a diferència de rivals com Google i Meta, els models de negoci dels quals depenen de la recollida i l'anàlisi de dades per vendre anuncis personalitzats.

L'auge de la IA ha convertit la mania del control d'Apple de ser un punt fort a un punt feble. El pla, anunciat l'any passat, era implementar el mateix model d'IA de l'empresa directament als dispositius dels usuaris, on podria accedir a dades personals (com ara correus electrònics, missatges i calendaris) per respondre consultes i dur a terme tasques, sense comprometre'n la privadesa. El problema és que això no sembla funcionar: un model petit que s'executa en un telèfon intel·ligent no pot competir amb un de molt més potent que s'executa al núvol. Apple podria desenvolupar el seu propi model gran basat en el núvol, per competir amb ChatGPT, Claude o Gemini? Potser. Posar-se al dia seria possible si Apple s'aprofités del ric tresor de dades dels seus usuaris. Però ha promès que no ho farà.

El resultat és que ara busca ajuda externa. Siri ja pot oferir-se a lliurar consultes més complexes a ChatGPT, tot i que ha de demanar permís cada vegada. Aquesta setmana, Apple va anunciar una associació més profunda amb OpenAI. Amb el permís dels usuaris, ChatGPT tindrà més accés als seus dispositius, per exemple, per respondre consultes sobre el que hi ha a les seves pantalles. ChatGPT també s'integrarà a les eines de programació d'Apple.

És un pas en la direcció correcta, però Apple ha d'anar més enllà. En lloc d'intentar controlar el que la IA pot i no pot fer als seus dispositius, Apple hauria de deixar que els usuaris decideixin. Això aniria en contra dels instints de control d'Apple, que només s'han intensificat sota el lideratge de Tim Cook. Tot i això, l'obertura potser no fa tanta por com tem Apple.

Recordeu quan Apple va llançar l'iPhone el 2007 i es va negar a permetre que ningú més creés aplicacions natives per a ell. Apple va canviar d'opinió l'any següent i va permetre que altres creessin aplicacions segons els seus termes i desencadenant una onada de noves eines, jocs i serveis. Ara hauria d'aplicar el mateix enfocament a la IA. L'obertura de l'App Store va ajudar a convertir l'iPhone en el producte de consum amb més èxit del món. Obrir-se als models d'IA d'altres és la millor oportunitat d'Apple perquè continuï sent així.

stats