Eureka!

Els guardians dels diners en efectiu: d'on surten els furgons blindats de Loomis?

Amb una flota de 400 vehicles privats, l'empresa dona servei a més de 4.000 clients per moure quantitats importants de monedes i bitllets

Il·lustració
18/06/2025
3 min

Una furgoneta blindada de color blanc, amb el logotip de Loomis als laterals, aparcada al costat de la parada de metro de Poble Sec, a Barcelona. Té els quatre intermitents activats. Dins no hi ha ningú. Al cap d'uns minuts, una parella d'agents amb uniformes negres surten de la boca del metro i es dirigeixen al vehicle: a les mans hi carreguen un paquet amb els diners en efectiu que ha recaptat la màquina de bitllets del metro. Loomis és l'empresa encarregada de recollir i recomptar els diners en efectiu que cada dia genera part de la xarxa de caixers de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). També és habitual veure els seus furgons esperant davant d'entitats bancàries o de grans centres comercials.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Amb una flota de 400 vehicles privats, Loomis dona servei a més de 4.000 clients que necessiten moure sovint quantitats importants de monedes i bitllets. El 2023, la filial de la companyia a Espanya va facturar més de 153 milions d'euros, unes xifres molt similars a les que va obtenir el seu principal competidor, Prosegur, segons el registre mercantil. Totes dues són les grans guardianes de l'efectiu a Espanya, però Loomis és la que té unes arrels més antigues. De fet, es remunten a fa més de 160 anys al Far West americà, a l'època del ferrocarril, els saloons i les diligències.

La febre de l'or

El 1841, el nord-americà William Harnden capitanejava la Harnden and Company, la primera companyia de missatgeria exprés independent dels Estats Units. En aquells temps, quan la gent necessitava enviar correu amb urgència, preferia contractar empreses privades abans que el servei postal del país. Hi havia una regió, però, on era molt difícil fer arribar paquets: la ruta entre Nova York i Albany, passant per Buffalo. Per anar d'aquesta darrera ciutat a Albany, per exemple, calia encadenar trens i diligències durant tres dies i quatre nits. Per cobrir el trajecte, Harnden va contractar un jove, Henry Wells, que va estar traginant baguls, diners i objectes de valor amunt i avall durant mesos. Es va fer amic dels banquers i comerciants de la zona, que se li queixaven sovint que era molt complicat transportar paquets a Nova York. Wells hi va ensumar una oportunitat de negoci.

Wells va explicar a Harnden com podia crear una línia per a ells, però aquest va declinar. "Si vols fer un servei exprés fins allà, val més que el facis pel teu compte: jo trio operar on hi ha negoci", li va contestar. Wells va deixar l'empresa de Harnden i va fundar la seva pròpia companyia. El 1845, va contractar els serveis d'una altra empresa, fundada per William G. Fargo, per cobrir una nova ruta a la zona de Cleveland i Chicago. El 1850 ells dos i altres missatgers nord-americans van fusionar els seus negocis i van crear l'American Express Company. Es va convertir en una gran xarxa de missatgers, amb desenes d'oficines repartides per la costa est i el centre del país. 

Quan va esclatar la febre de l'or a Califòrnia, Wells i Fargo van proposar a la resta de socis d'expandir els serveis de missatgeria cap a la costa oest. Van veure clar que era més necessari que mai un servei segur per transportar tots els diners que s'hi estaven generant. La majoria del consell ho va rebutjar i Wells i Fargo van crear la seva pròpia empresa: Wells, Fargo & Co. L'aventura va ser un èxit.

Un trajecte paral·lel

Mentre Wells, Fargo & Co. creixia unint les dues costes dels Estats Units, el 1905, a Alaska, s'hi va fundar una altra empresa. Es deia Clearly Creek Commercial Company i al capdavant hi havia Lee Loomis. Era un missatger que utilitzava un trineu amb gossos per abastir els miners de la zona amb productes de tota mena. El 1925, va fer un salt endavant creant Loomis Armored Car Service: va invertir 8.000 dòlars en la fabricació del primer vehicle blindat de transport segur fet a mida. Els clients se li van multiplicar i de seguida es va expandir pels Estats Units i el Canadà.

El 1979, la família Loomis va vendre la companyia. L'empresa va anar passant per diverses mans fins que, a finals de 1990, va adquirir l'empresa Wells Fargo Armored. El 2001, Securitas va absorbir el negoci, i el 2006 va rebatejar el seu servei de gestió d'efectiu amb l'actual nom de Loomis. Avui, dona feina a unes 22.000 persones arreu del món. 

Dates clau
  • 1852

    William Harnden i HEnry Wells creen Wells, Fargo & Co. per obrir un servei de missatgeria segura entre les dues costes dels Estats Units.

  • 1905

    En paral·lel, Lee Loomis funda una companyia de missatgeria similar a Alaska. 

  • 1925

    Neix Loomis Armored Car Service, que incorpora el primer vehicle blindat de transport.

  • 1979

    La família Loomis es desfà de la companyia, que inicia una etapa tortuosa per diverses mans.

  • 1990

    Loomis adquireix Wells Fargo Armored per ampliar els seus serveis.

  • 2001

    Securitas compra Loomis i dilueix la marca dins el seu negoci.

  • 2006

    El servei de gestió d'efectiu de Securitas s'unifica sota la marca Loomis, que torna a ser visible als carrers.

  • 2023

    Loomis tanca l'any facturant més de 153 milions d'euros a Espanya

stats