Dels vells 'tinglados' a la innovació: el Port de Barcelona abraça l'economia blava
Els magatzems de Sant Bertran es convertiran en 25.000 metres quadrats per a solucions tecnològiques amb una inversió de 50 M€

BarcelonaA l'hora del dinar, s’asseuen tots a la mateixa taula. Algú comenta que aviat arribarà un client que interessa a més d'un dels comensals i que quan s'acabi el dia haurà tingut tres reunions quan només venia per una. Encara que ho sembli, però, les persones que comparteixen aquesta conversa cada migdia no treballen per a la mateixa empresa. Són els empleats dels més de deu projectes que ja s’han instal·lat al Blue Tech Port, el hub d'economia blava del Port de Barcelona. Així ho explica la directora del BCN Clúster Nàutic, Clàudia Parera. Van ser dels primers d'arribar al centre d’innovació que ha posat en marxa la infraestructura als antics tinglados –magatzems portuaris– del moll de Sant Bertran, a tocar de la ronda Litoral i una mica més enllà de la terminal d’embarcament de Trasmed. Un nou capítol per a un complex construït a la dècada dels 60, que havia quedat en l’oblit.
L'economia blava és una de les grans apostes del Port de Barcelona, que en el seu pla estratègic fins al 2030 té com a principals objectius la descarbonització, la digitalització i la sostenibilitat, explica la directora d'Innovació i Estratègia de la instal·lació, Emma Cobos. Dins d'aquestes línies és on s'inclou l'economia blava: resumint, es podria dir que són les empreses amb un enfocament sostenible que cerquen maximitzar els beneficis econòmics dels recursos marins i costaners, alhora que es preserva la salut dels ecosistemes marins. Implica un ús responsable dels oceans, mars i costes per al desenvolupament econòmic, el benestar social i la protecció del medi ambient. "Vam decidir entrar-hi", explica la directiva del port, amb un primer espai al Pier 01. Per potenciar-ho, s'ha optat per fer una important inversió als antics tinglados de Sant Bertran. L'ambició de la infraestructura és gran. "Volem ser el referent a Europa" de l'economia blava, indica Cobos.
Per què cal invertir en economia blava? La resposta la dona el Port de Barcelona: el 71% de la superfície del planeta Terra és aigua, genera gairebé 3,6 milions de llocs de feina, amb una facturació de més de 623 milions d'euros i un valor afegit brut de 171 milions.
Per aconseguir que Barcelona sigui puntera en aquest sector, però, cal disposar de prou espai dins de les instal·lacions portuàries. L'operació ha consistit a adjudicar la concessió de la gestió dels tinglados de Sant Bertran a World Trade Center Barcelona (WTCB), la societat que explota aquest centre de negocis al port, i que està participada en un 76% per l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB) i la resta està en mans de la constructora FCC.
Obres de reforma
Fins ara, s'havia disposat d'un espai al Pier 01 i una de les naus de Sant Bertran s'havia habilitat per acollir empreses a finals de l’any passat. La plantilla suma 60 treballadors entre les diferents empreses inquilines i ja es planteja fer una gran reforma. Una inversió d'uns 50 milions d'euros per adequar totes les naus, amb la idea d'acabar disposant a finals del 2027 de 25.000 metres quadrats per al Blue Tech Port. S'espera que quan estigui en marxa aquest espai aculli més de 2.500 treballadors de les empreses que formin part del hub. Mentrestant, les companyies que fins ara s'han instal·lat a l'única nau habilitada, de 1.500 metres quadrats, disposaran d'un espai a l'edifici del WTCB, explica Carles Anglada, director general del complex d'oficines.
El projecte és una reforma integral de les naus, elaborat per l'estudi b720 Fermín Vázquez Arquitectos, el mateix despatx barceloní que ha signat el Mercat dels Encants i que també està treballant en la futura estació de la Sagrera i el Hall Zero (el nou pavelló de la Fira de l'Hospitalet de Llobregat). La idea és adjudicar la reforma al setembre perquè les obres s'iniciïn l'octubre vinent. Es tracta d'una rehabilitació integral de les sis naus en forma d'arc existents, amb tots els criteris màxims de sostenibilitat energètica i d'aigua, i la creació d'una rambla que servirà de nexe d'unió entre les diferents naus. Aquest equipament, el Blue Tech Port, neix amb la idea d'acollir start-ups, scale-ups, acceleradores, institucions i universitats, vinculades a la innovació i l'economia blava, diu Anglada.
El responsable del WTCB destaca que el nou edifici neix amb vocació no només d'allotjar empreses. També tindrà un auditori i restaurants; i vol unir-se amb la ciutat, que no queda allunyada. "Un edifici flexible, sostenible econòmicament i també en l'aspecte mediambiental; autosuficient en aigua, amb plaques solars, amb climatització per hidrotèrmia, eficient i de zero emissions", indica Anglada.
Un dels objectius del Blue Tech Port serà la transferència i l'acceleració del coneixement. Però l'economia blava també ha de tenir accés a l'aigua. Per això, s'han reservat 50 metres lineals de moll perquè les empreses del centre puguin testar els seus productes. Aquest espai el gestionarà WTCB. Ja hi ha tres empreses interessades a fer proves, per exemple, de drons submarins o de cobertura 5G i 6G. Mentre que les obres no acaben, s'ha habilitat un espai perquè les start-ups provin les seves solucions a la banda esquerra del moll de Barcelona, on abans hi havia la terminal de Baleària i ara s'ha obert a la ciutadania perquè hi pugui passejar.
Atreure inversió
El BCN Clúster Nàutic agrupa una setantena de companyies i tenia clar que volia ubicar-se al Blue Tech Port per ajudar el sector que representen. “Som creients de l’ecosistema. Necessitem estar junts i compartir, i aquí és molt fàcil”, defensa la directora, Clàudia Parera. Sobretot les pimes, remarca, més aïllades i amb menys oportunitats de trobar-se amb altres empreses en el seu dia a dia, tal com assenyala Ignacio Gómez de Blue Propulsion, un altre dels inquilins del Blue Tech Port que fabrica sistemes de propulsió elèctrics. “Pot ajudar no només al sector sinó també a la ciutat. Ja ens coneixen per ser un hub tecnològic i de salut, ara podem desenvolupar el d’economia blava i atreure inversió i generar llocs de treball de qualitat”, afegeix Parera.
Amb el BCN Clúster Nàutic, també es va instal·lar l’empresa emergent Ocean Ecostructures, dedicada a desenvolupar solucions tecnològiques per regenerar el medi marí en infraestructures com ports, cablejats submarins o plataformes petrolieres. De moment, ha col·locat gairebé 400 petits esculls a diferents ports del Mediterrani, dels quals 50 es troben al port de Barcelona, amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’aigua i captar CO₂, així com propiciar l’aparició de peixos i algues.
Ocean Ecostructures primer tenia les oficines a la incubadora que la fundació sueca Norrsken ha posat en marxa a l’edifici Ocean, al costat de l’Hotel W. Hi van entrar fa dos anys quan només eren sis treballadors, però han anat creixent —van tancar una ronda d’1,9 milions d’euros a finals del 2023— i ara, amb més de 20 empleats, l'espai se’ls havia quedat petit. “El Blue Tech Port serà el lloc on hi haurà una concentració més gran de start-ups; és el millor lloc on estar”, sosté el conseller delegat i cofundador de la companyia, Ignasi Ferrer.
Per aquest mateix motiu s’ha volgut instal·lar al Blue Tech Port la firma d’assessorament estatunidenca Braid Theory. “És un lloc on reunir la indústria i centres de recerca, a més de construir relacions. Aquest és el millor ambient per a les start-ups”, assenyala la seva fundadora i consellera delegada, Ann Carpenter. Especialitzada a ajudar a desenvolupar empreses emergents d’economia blava, la companyia ha establert la seva seu europea a la capital catalana.
Braid Theory va néixer al port de Los Angeles, dels més punters en descarbonització de l’activitat marítima. Allà han creat programes d’acceleració i incubació per al sector, iniciatives que exportaran a Barcelona entre aquest any i el vinent. Mentrestant, han començat contactant empreses que ja coneixien i que tenen interès a establir-se a Barcelona, amb la previsió de captar-ne un parell pròximament. També estan donant un cop de mà a Ocean Ecostructures per fer arribar les seves solucions a la ciutat californiana. I ja s’han fet socis del BCN Clúster Nàutic, conscients que les empreses que formen part d’aquesta associació poden ajudar les start-ups que incubaran.
No són els únics internacionals que s’han ubicat al Blue Tech Port. Dos emprenedors francesos establerts a Barcelona, Thibaut De Buor i Adrien Bergerot, han creat Bloom Fish per fer aqüicultura en terra ferma i poder aïllar els microplàstics i els bacteris. Els van parlar de l’espai a la fira Smart City Expo i van decidir traslladar-s'hi per ultimar la posada en marxa d’un magatzem de 2.000 metres quadrats per fer créixer círvies, un peix molt demanat als restaurants japonesos. Per captar aigua del mar, aquests tancs estaran ubicats al port de la Ràpita perquè al de Barcelona ja no hi havia espai disponible.
La llista d’inquilins del Blue Tech Port la completen empreses emergents com QStar, Navozyme i A Bordo PRO; i entitats com la BlueNetCat, la fundació i2Cat, Biodiversity Links, el Centre d'Innovació del Transport (CENIT), el Centre Tecnològic Naval i del Mar (CTNaval) o el diari El Canal Marítimo y Logístico.