Eureka

De Capellades al món: com s'ho ha fet la catalana Munich per trepitjar tan fort?

La companyia, que va arribar a calçar Kubala, produeix més de 850.000 parells de sabates l'any i ven a més de 50 països

3 min
Una vamba de la marca Munich.

BarcelonaAl carrer Garbí de Capellades, a l'Anoia, hi regna la tranquil·litat. Tot i ser al bell mig del poble, a cantó i cantó s'hi arrengleren recintes enjardinats i cases senyorials. La més imponent, la del número 30. Dues plaques flanquegen el portal de fusta de la finca. En una s'hi llegeix Bernades SA; en l'altra s'hi veu el logotip de les vambes Munich. Aquest és el discret indret on el colós català del calçat esportiu té enclavades les seus socials d'algunes de les empreses que donen vida a la marca de la X. La producció de les vambes la tenen ben a la vora, a Vilanova d'Espoia, un petit nucli de la Torre de Claramunt. La calma del territori contrasta amb els ritmes frenètics dels datàfons de la companyia: el 2022 va signar un any de rècord, amb una facturació de prop de 75 milions d'euros. Munich té una trentena de botigues pròpies i els seus productes es venen a més de 50 països. Com s'ho ha fet?

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

"Ha sabut aprofitar les oportunitats del mercat", sintetitza Josep Maria Espinet, professor de l'àrea de comercialització de la Universitat de Girona. Darrere l'èxit hi ha l'ofici i l'olfacte en els negocis de tres generacions d'una família catalana de sabaters: la dinastia dels Berneda. L'encarregat d'encetar la veta va ser Luis Berneda, el 1939, a Sant Boi de Llobregat. Enmig de la postguerra, es va especialitzar en el treball de la pell i es va convertir en subministrador de botes militars a l'Estat. "En aquell moment de dictadura, moltes empreses no podien fabricar el que volien", recorda Espinet. La fabricació d'aquest tipus de calçat li va permetre sobreviure fins que va poder flirtejar amb el calçat esportiu. "Es va centrar a fer sabates per jugar a futbol sala i a rugbi", concreta l'expert. El toc definitiu, però, va arribar a la dècada de 1960.

De Berneda a Munich

Quan el franquisme començava a trontollar, tots els esportistes somiaven lluir peces de roba de marques alemanyes com Puma o Adidas. Conscients que el país germànic era sinònim de qualitat, la família catalana va decidir fer un pas crucial: canviar Berneda per Munich. "Això va millorar molt la seva imatge: amb el logotip de la X, la marca va passar a ser molt glamurosa", explica Espinet. L'aposta va ser un èxit. De seguida van incorporar noves referències al catàleg, com les seves vambes per a atletisme. Futbolistes de renom com el mític Kubala van calçar-ne. El boom de veritat, però, no va arribar fins a principis dels 2000. El 1999, els nets del fundador van convèncer el seu pare perquè apartés una mica la mirada de les pistes esportives i comencés a observar els carrers. Aquest gest es va traduir en l'aparició del model Goal, que va escampar-se com una reguera de pólvora. No era per practicar cap esport: simplement un calçat de carrer, amb una estètica casual i moderna.

Avui, continua sent un dels models més mítics del catàleg de la marca. Amb 400 treballadors, l'empresa catalana arriba a produir més de 850.000 parells de sabates a l'any. La majoria, per a dones. "És una marca coneguda per la qualitat i la durabilitat dels seus productes, però també per l'arrelament al territori", explica Espinet. Per a ell, aquests són dos dels elements clau per entendre per què unes sabates catalanes centenàries s'estan venent arreu del món. "El consumidor pot triar entre més de 300 dissenys i encarregar-ho tot a través de la pàgina web", continua l'expert, que recalca l'esforç de la companyia per digitalitzar-se. Recentment, també s'han sumat al carro de la sostenibilitat amb la marca DUUO, a través de la qual venen parells de sabates totalment ecològiques i de producció local.

Enguany, la companyia està immersa en un nou front: passar del calçat a la roba. Ja ha presentat una col·lecció amb samarretes, polos, pantalons i gorres d'home amb el logotip de la companyia. Ben aviat també provarà sort entre les dones i els infants. "A través del redisseny de les sabates Munich ha sabut introduir-se amb èxit en el segment del calçat del dia a dia", recorda Espinet. Ara, amb la tercera generació de sabaters al capdavant, la marca de Capellades busca emular la troballa amb les seves línies de roba. 

Les dates clau
  • 1939

    Luis Berneda comença a fer botes de pell per a ús militar

  • 1964

    La marca canvia de nom: passa a dir-se Munich i apareix la famosa X

  • 1999

    Els nets del fundador aposten per mirar el segment de la moda diària


  • 2022

    L'empresa factura una xifra rècord, 74 milions d'euros, i obre una fàbrica a Elx

stats