Turisme

Axel Hotels prem l'accelerador per arribar a les principals capitals europees

La cadena hotelera 'heterofriendly' comença a provar el model de franquícies

El conseller delegat d'Axel Hotels, Albert Olivé.
3 min

BarcelonaAxel Hotels va ser pionera. La cadena hotelera orientada al col·lectiu LGTBIQ+ va néixer l'any 2003 al Gaixample de Barcelona, "en un moment de molt tancament que no tenia res a veure amb el d'ara", tal com recorda el seu conseller delegat, Albert Olivé. Més de 20 anys després, els temps han canviat i l'empresa ha aconseguit més de 1.000 habitacions, en una cartera en expansió que arriba fins a Cuba. Tot i que el 80% dels hostes d'Axel Hotels formen part del col·lectiu, sempre recorden que són heterofriendly.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Amb una forta presència a Espanya, amb hotels a Barcelona, Madrid, València, Bilbao, Sant Sebastià, Eivissa i Las Palmas, la companyia ha posat en marxa un model de franquícies des de principis de l'any passat perquè la seva expansió "guanyi velocitat de creuer". El primer establiment sota aquest nou règim ha obert enguany a Míkonos i el segon ho farà l'any que ve, també a Grècia, a Creta.

La covid va impactar de ple el sector turístic, "que va ser molt maltractat", tal com lamenta Olivé, però, passada la crisi, l'activitat s'ha disparat i l'interès per invertir-hi ha tornat de ple. "Avui dia, hi ha bastant fam per part dels fons d'inversió i els family offices per invertir en qualsevol projecte hoteler perquè els retorns són alts. El sector està de moda. A més, Axel és una marca que no té alternatives i generem, gràcies a la fidelitat del nostre públic objectiu, palanques d'ingressos per sobre de la mitjana", valora Olivé, sense oblidar d'assenyalar que els seus clients viatgen tot l'any i gasten més "perquè no tenen càrregues familiars".

Amb aquesta nova pota de negoci, Axel Hotels, amb un 90% de clients internacionals, deixarà d'obrir nous hotels a través de contractes de lloguer. L'últim es trobarà a Porto, el primer hotel que tindrà a Portugal i amb la seva inauguració prevista per l'any que ve.

En total, l'empresa hotelera compta amb nou contractes de lloguer, inclòs el primer que va tenir al carrer Consell de Cent després de la compra pel fons Swiss Life l'any 2021 per 30 milions d'euros, i dos de gestió, a banda de les dues franquícies. Fundada per Juan Juliá, Axel Hotels va vendre el 35% del capital l'any 2016 a l'operador de ports Global Ports Holdings, però, l'any 2022, Juliá va recomprar la seva participació per recuperar el control total de la companyia.

El primer establiment d'Axel Hotels, al carrer Consell de Cent.

"Volem estar a les principals capitals d'Europa", remarca Olivé. Ara per ara, només tenen presència a Berlín i el focus està posat en arribar a Londres, París, Amsterdam i Roma. També volen saltar cap a l'altra banda de l'oceà, amb la previsió d'estrenar-se als Estats Units, d'on provenen bona part dels seus hostes, dels quals no estan notant que hagin deixat de venir des de l'arribada de Donald Trump com alerten alguns hotelers de la ciutat. Axel Hotels es fixa en destins com Nova York, San Francisco i Los Angeles. I, a Espanya, on compta amb nou establiments, no està tot fet encara, amb buits encara per omplir, com Màlaga i Sevilla. Per a més endavant, es marquen expandir-se als mercats asiàtics.

"No som un Bed & Breakfast convencional, el nostre públic ha de viure una experiència i no només venir a dormir. Som un hotel on passen coses i, per a nosaltres, el més important és una bona localització i oferir valor afegit, com una zona de relaxació, amb terrasses, solàriums, i piscines a les cobertes, però, sobretot, els bars. Aquest és el punt de trobada amb la comunitat local", assenyala el directiu. Amb hotels de quatre estrelles, tant urbans com de platja, la cadena hotelera té "molts projectes" sobre la taula, tot i que encara no n'avança cap.

Creixement a dos dígits

Amb una ocupació del 90% i un preu d'uns 150 euros la nit, Axel Hotels fa dos anys que creix a dos dígits, no només pel que fa als ingressos sinó també pel que fa a la rendibilitat. Aquest 2025 el tancaran amb una facturació de 46,5 milions d'euros, un 14% més que fa un any, i amb un ebitda (resultat brut d'explotació) de 7,5 milions d'euros, un 15% més.

La cadena barcelonina espera arribar a un ebitda de 9 milions d'euros l'any que ve, xifra que representarà un augment del 20%. Aquest salt coincidirà amb l'entrada en ple funcionament dels dos hotels franquiciats a Grècia, després d'un petit tast aquest estiu amb el de Míkonos, que no va obrir cada mes de la temporada ni va poder vendre les habitacions amb marge. Tot això, anirà acompanyat d'un augment de la plantilla de cara al 2026, tant en els establiments com a les oficines centrals, també ubicades al carrer de Consell de Cent, a poques passes de la recepció del seu primer hotel, el que més factura. Actualment, tenen més de 110 treballadors.

stats