Al final ens farem mal
Hi ha premis i premis. N’hi ha per ser els millors i també se’n donen per estar als antípodes de l’excel·lència. Facua-Consumidors en acció, una associació de consumidors i usuaris, convoca des de fa anys els Premis a la Pitjor Empresa de l’any i fa pocs dies ha comunicat la guanyadora del 2021.
Les empreses nominades han estat les que van acumular més reclamacions en sectors com les telecomunicacions, l’energia i la banca. Aquest any, el premi l’ha guanyat l’antiga Empresa Nacional de Electricidad, més coneguda com Endesa després de la seva privatització, que competia per aconseguir tan il·lustre premi amb empreses de molt renom com Vodafone i el Banco Santander.
Les causes principals de les reclamacions rebudes van ser l’aplicació de multes per acusacions falses d’haver manipulat les instal·lacions, increments de tarifes amb el reclam que reduien el rebut quan en realitat l’encarien, errors en la facturació, no cancel·lació dels serveis associats quan l’usuari demana donar-se de baixa, talls injustificats del servei i cobraments basats de forma reiterada en estimacions de consum i no en lectures reals dels comptadors. Els conceptes, malauradament, no ens són desconeguts, i qui més qui menys tots hem passat per situacions d’aquest estil.
El que sorprèn, però, del premi atorgat per Facua és que l’empresa guardonada el rep per tercer any consecutiu i, per tant, no sembla estar fent gran cosa per millorar. La reincidència no li preocupa. En el mateix sector, el president d’Iberdrola s’ha permès declarar recentment que, en l’actual context de forta inflació en els preus de l’energia, només els babaus paguen més en la factura de l’electricitat. N’hi deu haver uns quants, doncs...
Que els monopolis no són bons és evident. Però els oligopolis no són millors. No només no donen un bon servei sinó que ara, a més a més, t’insulten. Que n’arriben a fer, de mal, les portes giratòries!