Deixar-ho tot per dedicar-te al teu hobby: manual de supervivència
La consultora Alexandra Masó t'aconsella com portar a terme aquesta difícil decisió
Estic avorrida de la meva feina de tota la vida i em pregunto si podria fer del meu hobby –la ceràmica– un mitjà de vida. És una imprudència?
Bea, Barcelona
Bea, és genial que tinguis una passió que t’ompli i hi tinguis traça, i no és cap imprudència dedicar-te a la ceràmica, sempre que ho abordis amb una mentalitat empresarial. Fins ara, la ceràmica ha estat un hobby per a tu. Si és una empresa, es convertirà en un recurs, en un mitjà de vida. Existeixen diferents tipus de recursos: físics, econòmics, etc. Els més importants, però, són els que tu ja tens: coneixement i experiència en ceràmica. Ara bé, crear un negoci entorn un sol recurs, normalment no és suficient. Planteja't de quins altres recursos disposes, i posa-ho sobre el paper.
Intenta definir, amb màxim detall, com seria aquest negoci. Pots utilitzar el Business Model Canvas, un model dividit en les nou seccions o aspectes que cal definir en un negoci. Trobaràs la plantilla en qualsevol buscador. És senzilla de completar i molt utilitzada en el món de l'empresa. El més important és definir la secció de proposta de valor, és a dir, el que et farà ser un negoci diferent o senzillament competitiu. Per definir-la, pregunta’t: "Quins beneficis aportaré al mercat amb aquest negoci?". En respondre aquesta pregunta, pensa en els altres coneixements i habilitats de què disposes al marge de la ceràmica.
Poden passar dues coses. La primera, que la teva proposta de valor s’enfoqui en la ceràmica, com ara oferir peces fetes amb tècniques úniques o dissenys exclusius. Aquesta opció implica tenir un coneixement molt especialitzat per poder superar la competència. La segona, i la més habitual, és que proposis alguna cosa de valor que utilitzi la ceràmica com a mitjà, però en la qual també intervinguin altres habilitats teves. Per exemple, oferir un espai de trobada a través de tallers de ceràmica, gestió comptable per a artesans en ceràmica o una plataforma de col·laboracions artístiques.
Potser hauràs de provar diferents combinacions de recursos. Assegura’t que la ceràmica hi estigui sempre dins i avalua els diferents negocis resultants.