Per què costa 16 euros esmorzar a l'aeroport?
Entrepà de pernil, suc i cafè a 15,95€. Aquest acostuma a ser el preu més habitual per un esmorzar en aeroports o estacions de tren. Consumir qualsevol producte un cop passat el control de seguretat acostuma a ser fins al triple de car que en un bar o restaurant convencional. Podríem pensar que la cafeteria triplica també el seu marge, però això està ben lluny de la realitat.
Les concessions de botigues d’aeroports (i estacions de tren) tenen un gran cost en el lloguer i, a banda, s’acaben quedant amb un percentatge de les vendes. De fet, a Aena li suposen prop del 50% dels seus ingressos aeroportuaris. No és que les cafeteries tripliquin els preus per tenir més benefici, sinó que absorbeixen les altes tarifes que els aplica l’empresa gestora de l’aeroport. Seria similar a quan ens apliquen un nou impost al producte: el preu puja i ho paguem els consumidors. Per una vegada, la culpa no és d’Aena, sinó que aquesta afectació la trobem arreu del món.
A banda de l’import de la concessió, hem de tenir en compte la baixa competència que hi ha. Les botigues dels aeroports es poden considerar perfectament un monopoli. En qualsevol mercat amb poques empreses, els preus poden pujar i se seguiran consumint els productes amb normalitat. No hi ha alternativa.
Davant d’aquesta situació, l’única solució per estalviar és fer servir les màquines d’autovenda dels aeroports o, per descomptat, portar-nos el menjar de casa. En contra del que habitualment pensem, el menjar sí que pot passar els controls de seguretat. Les restriccions apareixen amb els líquids. Justament per aquest motiu el regulador va marcar un preu obligatori d’un euro a certes ampolles d’aigua en la gran majoria d’aeroports estatals. Trobar-les, que no sempre és fàcil, pot ser una solució.