La tecnologia feta a Catalunya que fa les pimes més competitives
El centre d'HP a Sant Cugat és un dels més grans en innovació per a impressió 3D
Un dels grans problemes amb què es troben les petites i mitjanes empreses a l'hora de ser competitives –o, si més no, de competir amb les grans multinacionals–, són els costos de producció. Les economies d'escala són sovint un problema si no es produeix i es ven en grans quantitats, i no només per la producció, sinó també pel que fa a la sostenibilitat. Però la impressió 3D, tecnologia que també es fa a Catalunya, pot ser la solució.
Al centre d'HP de Sant Cugat (Vallès Occidental) es dediquen precisament a la recerca i innovació en formats d'impressió, i la 3D agafa cada vegada més volada. "La impressió 3D (o fabricació additiva) democratitza molt el fet de poder fabricar. Abans, si no tenies un abast molt gran, els costos no podien ser baixos; però amb la impressió 3D et costa el mateix fer una peça que 5 o que 10, per tant, no depens de l'economia d'escala. Una pime amb 3D pot competir amb els mateixos costos que una multinacional, i això és una oportunitat gegant per a les petites i mitjanes empreses", explica el vicepresident d'HP i director general del campus de l'empresa a Sant Cugat, Ramon Pastor.
Però anem a pams: què vol dir fabricar en 3D i com possibilita canviar el model de producció? D'entrada, el model actual per a qualsevol indústria és clar: per fabricar una peça cal tenir un motlle, una eina intermèdia. "Aquest motlle triga uns tres mesos a fer-se, cal qualificar-lo, i una vegada fet, pots fabricar aquestes peces. Però només pots fabricar aquestes peces concretes", detalla Pastor. Per tant, "del concepte de motlle surt el model amb què s'està fabricant avui dia: un espai físic, únic, on només pots fabricar productes genèrics i de forma massiva, perquè com que el motlle és car, el que vols és amortitzar-lo amb una gran quantitat. Et sortiria massa car fer només una o dues peces", explica el directiu d'HP.
A més, generalment aquesta fabricació centralitzada i massiva es porta a fer a Àsia, on els costos laborals són més barats. Amb la impressió 3D, però, el paradigma canvia: no cal un motlle, l'únic que cal és el fitxer digital. "Això t'obre moltes possibilitats: pots fabricar de manera distribuïda, ja que ho pots fer on tinguis la impressora 3D (que normalment són molt barates) i et permet fabricar allà on tinguis la demanda, només amb el fitxer digital", explica Pastor. A més, també permet fabricar sota demanda i de manera personalitzada. "Passes de massiu, genèric i centralitzat a sota demanda, personalitzat i deslocalitzat; i això té moltes implicacions, també de sostenibilitat: no has de transportar els productes d'on es fabriquen fins on es venen, pots fabricar-los allà mateix. Normalment, de 100 peces que es fabriquen, entre el 20% i el 30% acaben llençades. Podem anar a un model més de quilòmetre 0, més sostenible", relata el vicepresident d'HP.
Salut i automoció
En la teoria, tot això sona molt bé. Però en quin punt estem? És factible pensar que, d'aquí a poc, quan a un usuari se li espatlli una peça del cotxe, aquesta no trigarà setmanes a arribar perquè es podrà fer a prop de casa i a demanda? "Fa uns 30 anys que la impressió 3D està inventada, però fins no fa massa les tecnologies que hi havia eren d'estar per casa. Però ara tenim tecnologies molt bones, a HP fem les nostres aquí a Barcelona, per exemple, i realment ja hi ha moltes indústries que estan virant cap al 3D cada vegada més", relata Ramon Pastor.
De fet, la indústria dental o l'audiometria ja ho fan gairebé tot amb 3D. "I ara estem entrant força al món de l'automòbil, als wearables i al món mèdic, on hi ha una proposta molt interessant per al 3D: escurçar temps de desenvolupament i personalitzar", explica l'expert. "Encara estem en la fase inicial, però a casa nostra aquesta tecnologia està creixent molt, un 25% cada any. Des que nosaltres vam entrar en aquest mercat l'any 2017, els nostres clients han imprès 180 milions de peces; d'aquestes, en l'últim any se n'han fet 80 milions", explica.
En el món de la salut, el 3D suposa també una revolució per a les pròtesis, els implants i l'ortopèdia. Però també és un abans i un després per al sector de la indústria i l'automòbil: un dels avantatges del 3D és que la peça no té restriccions geomètriques, de manera que permet moltes reinvencions: treure pes, evitar soldadures, etcètera. "Des d'un punt de vista industrial té molt valor, perquè són peces molt més lleugeres, que funcionen millor. En el món de l'automòbil és important perquè, per l'electrificació, és molt important que les peces siguin lleugeres", detalla el directiu.
"No trigarem gaire que les peces es podran fer a demanda i no hauran de venir de la Xina, però sí que trigarem força a poder-nos-ho fer nosaltres mateixos. Tenir una impressora industrial a casa és complicat, però sí que té sentit tenir fàbriques molt més petites i àgils per cada ciutat, i no estem gaire lluny d'això: en cinc anys totes aquestes petites fàbriques de serveis de producció sota demanda seran habituals", assevera el director del centre de Sant Cugat.
De fet, el centre de la multinacional nord-americana a Sant Cugat és el més rellevant d'HP fora dels Estats Units. Hi treballen unes 2.500 persones de manera directa i 4.000 sumant les indirectes. S'hi aglomeren fins a 60 nacionalitats: "Hi ha molta diversitat, que va molt buscada perquè fem molta innovació i els diferents punts de vista són molt importants". De fet, el de Sant Cugat inclou un dels centres d'I+D més gran de tota la companyia, d'on surten més de 50 patents cada any. "En el marc espanyol som de les empreses que innoven més, amb diferència", assegura Pastor.