El restaurant pandèmic que serveix una ‘burger’ cada 15 segons
Vicio és una hamburgueseria que va néixer directament per al ‘delivery’ i va facturar 4 milions d’euros l’any passat
El mes de febrer, de les seves cinc cuines -tres a Barcelona i dues a Madrid- en van sortir unes 72.900 hamburgueses. Si comptem que aquests punts de producció en cadena de menjar ràpid estan oberts onze hores al dia els set dies de la setmana, Vicio va servir el mes passat una hamburguesa cada 15 segons. Però la gran majoria dels seus clients no es van asseure en cap taula dels locals, encara que hi ha l’opció. L’hamburguesa i les patates els arriben a casa en una bossa de Glovo que canvia el groc pel negre.
Aleix Puig i Oriol de Pablo es van conèixer durant el confinament més dur del 2020, quan per sortir al carrer segons a quina franja calia una declaració responsable signada. El primer acabava de guanyar la setena edició del reality de cuina de Televisió Espanyola Masterchef, i el segon venia de fundar Joyners, una start-up de cuidadors per a gent gran que va haver de tancar amb el covid. “Aquest projecte és un fill de la pandèmia. Ens vam fixar en el fet que aleshores la majoria dels restaurants de delivery se centraven en l’oferta i nosaltres vam llançar un model basat en la demanda”, explica De Pablo. Aquesta declaració d’intencions es va traduir en una carta més aviat curta -tenen nou hamburgueses, dues de les quals són veganes- i que intenta allunyar-se de les combinacions d’ingredients gurmet. “Simplement volem que amb l’hamburguesa amb formatge ja et caigui una llàgrima. No ens cal una rodanxa de pinya a la planxa o un tros de foie”, diu l’empresari. De fet, en un principi la companyia també feia pizzes -per resoldre l’etern debat entre amics quan arriba l’hora de demanar el sopar-, però va acabar fent un pas enrere i quedant-se amb les harmbugueses. “No ens creiem els més llestos de la classe i al cap de dos mesos vam escollir un dels dos. Malauradament, de moment hem d’aparcar les pizzes”, diu.
Vicio és una cadena de restaurants del temps en què els restaurants també es volen assemblar a les start-ups. Per això, per als seus fundadors és tan important el producte com les operacions i la marca. “Tenim una obsessió per ser eficients. Som uns bojos de les pantalles i teníem clar que havíem de tenir el nostre propi software”, afegeix De Pablo. La tecnologia també forma part de l’engranatge que els permet tenir una comanda preparada en menys de 15 minuts perquè un rider de Glovo la reculli al seu establiment.
La història de Vicio no s’explica sense la de l’aplicació catalana. S’hi van reunir abans de llançar l’empresa i ara hi treballen en exclusiva. L’èxit els ha servit per poder negociar millors condicions amb la plataforma, on ja estan posicionats com un dels restaurants més sol·licitats. “Vam ser els primers en tota la història de Glovo que vam trencar la barrera de les 1.000 comandes en un sol dia. Hem arribat a 1.200”, afirma De Pablo. Tot i això, insisteix que el seu focus està en la part operativa, no en la financera. L’any passat Vicio va facturar 4 milions i el 2022 aspira a unes vendes d’entre 16 i 20 milions. L’empresa, que té menys de dos anys de vida, compta amb una plantilla de 200 treballadors. El ritme de contractació i l’ambient laboral no dista del d’una empresa tecnològica: mitjana d’edat de 27 anys, bosses de menjar a la seva oficina de rambla Catalunya i un equip que funciona com la seva pròpia agència de màrqueting. “Tenim un mantra que tothom porta tatuat. L’experiència ha de ser la d’un menjar «molt bo i molt ràpid»”, reivindica De Pablo.
Encara que en molts aspectes funcioni com una start-up, Vicio no segueix la mateixa lògica pel que fa a la inversió i el pes constant de les rondes de finançament. De moment es conformen amb haver aterrat a Madrid a principis d’any i prefereixen centrar-se en consolidar les dues grans ciutats de l’Estat. “Volem ser ambiciosos, però humils alhora”, assegura. Com en una fàbrica, les seves cuines també tenen un sostre de producció i això els obligarà a buscar nous locals condicionats a mesura que augmenti la demanda. Els clients han seguit els seus desitjos i el producte més demanat és, precisament, l’hamburguesa amb formatge amb què Vicio els vol arrencar les llàgrimes.