Tecnologia
Innovació10/07/2021

El motor que converteix el caiac i el ‘paddle surf’ en elèctrics

eSea és un aparell que es pot posar i treure i que vol portar el concepte de la bicicleta elèctrica als esports marítims

Estirat sobre la tovallola, a la platja de l’Estartit, a la Costa Brava, algú mira les illes Medes. Semblen a tocar. Tan a prop que és fàcil creure que s’hi pot arribar nedant i gairebé impossible no considerar l’opció d’anar-hi en una taula de paddle surf o en un caiac. Clar que tornar, quan el vent, la corrent i el cansament van en contra, és una altra cosa. Si fossin Fran Martín o Iñigo Barrón qui estiguessin davant d’aquesta tessitura, la solució seria incorporar-hi un motor. Es tractaria d’una màquina petita, que es pogués posar i treure, i activar i desactivar a gust de qui remés sobre la taula, sobre el caiac o sobre qualsevol altra embarcació de l’estil, que és precisament el que han acabat desenvolupant aquests dos emprenedors.

“El concepte és portar la bicicleta elèctrica al món nàutic”, explica Barrón, director comercial de l’empresa que han muntat darrere l’invent, eSea. “Has de pedalejar, però tens una ajuda que t’acompanya i et permet arribar a certs objectius que no assoliries si no fos amb aquesta ajuda”, s’explica. En aquest cas, permet estar més temps a l’aigua, tenir una mica més de seguretat o, per exemple, anar remant a les illes Medes i tornar amb l’ajuda d’aquest motor.

Cargando
No hay anuncios

L’aparell està dissenyat de forma que l’usuari només l’hagi d’enganxar a la quilla de la taula de paddle surf o del caiac (una peça a la part inferior que li fa d’esquelet) gràcies a un adaptador que serà diferent en funció del tipus d’embarcació. “El que hem fet és un adaptador per a cada tipus de quilla”, explica aquest responsable de l’invent. El que haurà de fer l’usuari és treure la quilla de la seva embarcació, incorporar-hi l’adaptador i enganxar-hi el propulsor. D’aquest motor, que són només dues peces unides amb una solapa i que pesen menys de 3 quilos, penja un cable que fa entre altres coses d’antena. Perquè dins del pack també entra un comandament per activar o desactivar l’aparell i regular-ne la intensitat.

Cargando
No hay anuncios

Tot, en conjunt, és el resultat d’adaptar un projecte fallit d’anys enrere. Barrón i Martín venien del món de la consultoria quan es van decidir a impulsar, ara fa set anys, una idea que consistia en desenvolupar una taula de surf motoritzada. Després de posar-se a treballar van veure clar que el producte no tenia sortida per una senzilla raó, el preu. “Era molt artesanal, però competíem en un mercat molt més econòmic”, recorda, anys després, Martín. Tot i no materialitzar-lo, aquell projecte és el germen d’aquest motor polivalent.

Un motor que, això sí, han aconseguit que sigui quilòmetre zero. “No volem competir amb productes xinesos, el que busquem és fiabilitat: com que som una start-up, el que hem fet és envoltar-nos d’experts en cada àmbit de la tecnologia i entrar en un projecte de col·laboració”, explica. Per això, un cop reben les cèl·lules elèctriques de la Xina o de Corea, qui s’encarrega de muntar les bateries és una empresa de Rubí, l’enginyeria s’ha dissenyat en part des de Sabadell, la radiofreqüència des de Barcelona i ells tenen les oficines i la fàbrica al Papiol.

Cargando
No hay anuncios

Ara, doncs, només queden dos caps per lligar. El primer són els distribuïdors. Des del principi han tingut clar que com a empresa arribarien molt més lluny si el producte es canalitzava a través d’altres companyies amb més nom i més introducció al mercat, però entre que el covid i les formes de funcionar d’aquestes grans empreses ho han alentit tot, els dos emprenedors que hi ha darrere d’eSea han decidit llançar-se al mercat per si sols fa dos o tres mesos. I seguir negociant, això sí, per arribar a un acord amb grans distribuïdors. De moment, la versió més bàsica del producte costa 1.000 euros i puja fins als 1.400 si es vol personalització mitjançant una aplicació o més potència.

En segon lloc, a eSea també treballen per tenir-ho tot llest per presentar-se a concursos i aconseguir que l’administració pública els adjudiqui projectes en què tenen clar que aquest motor pot col·laborar. El més evident són els salvaments marítims, però també creuen que pot ser un recurs important i útil per als bombers, la policia, l’exèrcit o, fins i tot, davant de possibles catàstrofes.