L'empremta catalana del gegant que triomfa amb el 'Monopoly Go'
La companyia té més de 700 treballadors a Catalunya i és l'empresa més gran de videojocs d'Espanya
Tot i que sovint s'entén el món dels videojocs com un simple oci, una manera de passar el temps i, fins i tot, en alguns casos és un sector que arrossega alguns prejudicis, hi ha algunes dades a tenir en compte: s'ha convertit en el sector més gran del món de l'entreteniment, el que mou més diners amb diferència i el més sol·licitat. A més, Barcelona és el principal hub d'innovació i desenvolupament de videojocs per al mòbil d'Europa i, malgrat que costi de veure-ho així, la creació d'un videojoc és art, com ho pot ser el cinema o la fotografia.
Potser el lector no deu estar familiaritzat amb el nom de l'empresa, Scopely, però és possible que reconegui el nom d'alguns dels videojocs més famosos que desenvolupa, com Monopoly Go!, Star Trek Fleet Command, Marvel Strike Force i The walking dead: Road to survival, entre molts altres. I des del 2017 en desenvolupa també –i en gran part– des de Barcelona, malgrat que té la seu central als Estats Units. Però n'ha tingut prou amb set anys per convertir-se en l'empresa més gran de desenvolupament de videojocs d'Espanya, i aquest mateix any la revista Time l'ha seleccionada com una de les 100 empreses més influents del món gràcies a l'èxit de Monopoly Go!, una evolució del joc tradicional a la pantalla que s'ha convertit en el llançament de jocs per a mòbils més exitós de la història, després d'haver superat els 3.000 milions de dòlars d'ingressos en poc més d'un any.
Scopely està especialitzada principalment en jocs per a mòbils, que és la gran tendència del sector. En una conversa amb l'Empreses, el director tecnològic de la companyia i responsable de Scopely a Barcelona, Hugo Pibernat, ho explica: "Fa poc més de 10 anys que va sortir el Candy Crush, però abans d'això el sector dels videojocs estava totalment dominat per la consola o l'ordinador, perquè era el que hi havia: la visió era crear experiències espectaculars, i les produccions tenien un cost i un desplegament com les del cinema", detalla Pibernat. "El motiu del creixement del sector és probablement que els videojocs estan evolucionats des d'un punt tecnològic, cosa que permet fer experiències més personalitzades. I a més, ara el joc des del mòbil és la part més gran del negoci: tant en nombre de jugadors com en volum de negoci", descriu l'expert. El motiu és que, amb el telèfon, els jocs han evolucionat i es poden fer "partides més ràpides, més accessibles, i sempre disponibles a la butxaca".
"La cosa més increïble dels videojocs és que són un art i una ciència alhora. El joc és una experiència, i els jugadors el que volen és tenir la millor, i nosaltres procurem fer el possible per crear-la", diu amb emoció Pibernat.
Barcelona, cau d'èxit
Barcelona s'ha convertit en un dels principals hubs de desenvolupament de videojocs. "És la ciutat d'Europa número 1 a escala mundial –traient Àsia– en jocs per a mòbil", explica Pibernat. Aquest directiu destaca que Barcelona és també un indret ideal per desenvolupar videojocs perquè "hi ha un ecosistema molt xulo, i cada vegada hi ha més empreses gràfiques a Barcelona", explica.
"Desenvolupar un joc normalment requereix com a mínim tres anys; sembla una cosa molt petita, però el nivell de sofisticació és molt gran", explica Pibernat. "Playgami, que és la plataforma tecnològica que permet que els jocs de Scopely tinguin moltes funcionalitats, no es veu, però és la base de com vam començar a Barcelona i requereix molt temps i molta feina", detalla.
Pibernat també parla de la guerra pel talent: "El sector dels videojocs és molt desconegut per tothom: als videojocs hi treballa gent de tots els perfils, des d'equip legal fins a negoci, o fins i tot músics, guionistes i un munt d'artistes. Trobar gran talent és el repte de qualsevol empresa", assegura.
Xifres i objectius
Scopely va néixer el 2011, però segons Pibernat, té "realment 10" anys de trajectòria consolidada. "Sempre hem intentat construir experiències que mereixin el temps dels jugadors", apunta Pibernat. "A mesura que ens anem fent grans, intentem sofisticar-nos més; hem treballat molt per a mòbil, i diria que l'objectiu a més llarg termini és estar més presents en altres plataformes", diu el directiu. "Fa 7 anys que vam venir a Barcelona, i aleshores érem només 5 persones; ara tenim l'empresa de videojocs més gran d'Espanya", afegeix.
Scopely ja factura més de 4.000 milions de dòlars a escala global i té més de 2.300 treballadors a tot el món, dels quals 950 són a Espanya, repartits entre les oficines de Barcelona (700) i Sevilla (250). Amb tot, la màquina no s'atura i això només acaba de començar: "Volem seguir sent rellevants", diu Pibernat.