Tecnologia

L'eina per fusionar i dividir PDFs que és catalana i no ho sabies

L'empresa barcelonina iLovePDF funciona amb un model de negoci que combina els serveis gratuïts i les subscripcions

"Tant de bo que la persona que va crear iLovePDF sigui feliç. T'envio una abraçada". Aquest usuari de TikTok –i el gairebé mig milió de persones que van reaccionar prement el botó del cor a les seves pantalles– potser encara no sap que per felicitar en persona l'inventor de la popular eina per separar i unir PDFs hauria d'agafar un avió fins a Barcelona. Després, apropar-se a la zona de Maria Cristina i tocar al timbre d'uns baixos una mica amagats. Allà, en unes oficines lluminoses, el rebria Marco Grossi, l'enginyer multimèdia italocatalà que va tenir aquesta idea el 2010, quan tenia 25 anys i es dedicava a dissenyar pàgines web com a autònom.

"Necessitava unir dos PDFs en un i, fins i tot sent jo programador, em va costar fer-ho de manera ràpida", explica a l'Empreses. Va trobar alguna eina molt bàsica que ho facilitava, però davant el buit d'opcions va decidir crear la seva pròpia solució tecnològica a aquell problema aparentment petit. La primera versió d'iLovePDF també era més senzilla i, de fet, Grossi hi treballava en les seves estones lliures, mentre continuava fent de dissenyador web pel seu compte. A poc a poc hi afegia funcions com la possibilitat d'arrossegar fitxers de PDF en lot per convertir-los a un altre format o comprimir-los en un sol arxiu. No va ser fins al 2017 quan va contractar el primer empleat i el projecte va començar –lluny de les velocitats hipercafeïnades d'algunes empreses emergents– a créixer de mica en mica fins a la plantilla actual de 43 persones. "Als inicis l'oficina era als baixos de casa meva", diu Grossi.

Cargando
No hay anuncios

Com fa diners, doncs, una eina que pots utilitzar de manera gratuïta des de qualsevol punt del món (a més, està traduïda a 25 idiomes)? Encara que va arrencar amb un model de negoci basat en la publicitat, la companyia ha anat girant cap a un altre de freemium amb subscripcions per a empreses i clients que en fan un ús més intens. Per exemple, aquests no tenen límit en la mida dels arxius i poden accedir a totes les funcions tantes vegades com vulguin, a la web i també en les versions d'escriptori i per a mòbil. Encara que són més coneguts pel format PDF, l'empresa també és la propietària d'iLoveIMG, una altra aplicació amb la qual es poden retallar imatges, convertir-les en altres formats o eliminar-ne el fons, comprimir-les o generar mems a partir de fotografies.

Per la seva facilitat d'ús, la mateixa eina s'ha convertit en un mem. Concretament, el que mostra un cap boomer felicitant un empleat més jove per les seves habilitats informàtiques increïbles, mentre el júnior riu per dins perquè només ha fet servir iLovePDF per unir dos documents en un de sol. "Intentem ajudar la gent en les tasques en què podem facilitar una solució a l'usuari final. Són eines molt fàcils amb una usabilitat que altres no poden oferir", diu Grossi per resumir la seva filosofia i el perquè de mantenir la seva versió gratuïta després de tants anys en funcionament.

Cargando
No hay anuncios

Empresa rendible

Avui dia tenen més de 150 milions d'usuaris únics al mes i processen uns 30.000 arxius per minut, milers de fitxers que els arriben sobretot de l'Amèrica Llatina, l'Orient Mitjà, el sud-est asiàtic i Europa. "Fa molt temps que l'empresa se sosté per si sola", assegura el fundador d'iLovePDF. Encara que prefereixen no donar dades de facturació, deixen clar que no busquen inversió externa i que estan centrats en mantenir el control i la independència del projecte. "Contínuament ens venen amb ofertes per comprar-nos", admet Grossi.

Cargando
No hay anuncios

El seu afany per diversificar el negoci continua a través de la signatura de documents: la companyia ha llançat iLoveSign, una eina per accelerar el procés de signatura electrònica, que també es pot provar de manera gratuïta. Per últim, compten amb iLoveAPI, una altra marca pròpia pensada per als desenvolupadors. Aquests altres productes també estan enfocats als clients amb compte prèmium –imaginem, per exemple, un despatx d'advocats o una empresa de la indústria turística– amb muntanyes de documents legals i contractes per processar i signar cada setmana.

"Al final tothom utilitza el PDF", diu Grossi. Aquestes tres lletres són l'acrònim en anglès de portable document format (format de document portàtil), un tipus de fitxer que va desenvolupar l'empresa californiana Adobe a principis dels 90 perquè es pogués fer servir des de qualsevol sistema operatiu. L'any 2008, però, es va llançar oficialment com a estàndard alliberat, i per això iLovePDF hi pot fer negoci lliurement. A la companyia confien que al seu format estrella (el PDF) encara li quedi corda, però reconeixen que la nostra manera de treballar i relacionar-nos amb la tecnologia sí que canviarà i a ells els tocarà adaptar-se.