L'apli sueca amb què guanyes diners denunciant els cotxes mal aparcats
L'aplicació està disponible, de moment, en dues ciutats i ja té 20.000 usuaris
CopenhaguenAparcar malament el cotxe als carrers d'Uppsala representa córrer un risc més alt de rebre una multa. Els conductors d'aquesta ciutat de Suècia que deixen el cotxe en doble fila, ocupen places reservades per a cotxes elèctrics o estacionen durant més estona de la permesa, poden estar segurs que ara tenen més ulls a sobre vigilant les seves infraccions. No és que els controladors de pàrquing s'hagin multiplicat, o que, de sobte, facin hores extres. El que han de témer els infractors és una aplicació per a mòbil pionera que permet a qualsevol ciutadà de més de 16 anys denunciar aquells vehicles que no respecten les normes d'aparcament. A canvi, els denunciants reben una compensació de 100 corones (l'equivalent a 10 euros) per cada vehicle efectivament mal aparcat del qual hagin informat.
L'aplicació es diu Scout Park i des del mes de setembre ja té més de 20.000 usuaris en el país nòrdic, on està disponible tant per a Android com per a iPhone. Per formar part de la xarxa de denunciants no es requereix cap mena de formació; simplement, els usuaris amb telèfon intel·ligent es registren a l'aplicació amb el número d'alta de la seguretat social a Suècia (que en el país es fa servir com a número d'identitat) i ja poden començar a fer-la servir. Quan un usuari veu un cotxe que incompleix les normes d'aparcament, ha d'enviar una foto a través de l'app. Aquesta informació la reben els controladors de pàrquings, que verifiquen que, efectivament, el cotxe està mal aparcat, i posen la multa. En cas que la denúncia sigui correcta, l'usuari rep al moment la transferència amb un sistema de pagament pel mòbil.
De moment, l'aplicació està disponible només per denunciar els infractors de les àrees d'aparcament de l'empresa Parkia, que controla unes 500 places repartides pel centre d'aquesta ciutat de 177.000 habitants. Tot i això, l'start-up afirma que ja està en contacte amb altres ajuntaments del país i amb més empreses d'aparcaments per estendre el seu radi d'acció. En els primers sis mesos des del seu llançament, l'aplicació ha registrat 1.000 denúncies correctes, que han suposat un increment del benefici del 30% per a l'empresa propietat de les places de pàrquing, a més d'aconseguir que als carrers hi hagi menys incívics al volant.
El seu creador, l'enginyer i emprenedor Erik Englund, compara la seva aplicació amb altres plataformes on els usuaris guanyen diners extres fent un servei, com els conductors d'Uber o els repartidors de menjar a domicili. En una entrevista amb l'ARA, Englund explica com va tenir la idea: "La inflació i l'augment de preus ens està estrenyent a tots, per això volia buscar la manera més fàcil de guanyar uns diners extres". A Suècia, molt sovint es veuen pels carrers persones que recullen llaunes buides de les papereres. Després, les bescanvien en els supermercats a canvi d'un parell o tres de corones per haver retornat i reciclat la llauna. "Jo volia crear la versió digital de recollir llaunes i que els usuaris puguin obtenir diners a l'instant", explica Englund.
D'aquesta manera, l'aplicació connecta els usuaris amb els controladors de pàrquing que estan de servei. "Així aconseguim que els controladors siguin més eficients a la seva feina, i esperem que els conductors que rebin una multa aprenguin la lliçó i no reincideixin", raona Englund.
La idea d'una aplicació on qualsevol ciutadà pot denunciar un conductor que no compleix les normes ha causat un bon rebombori a les xarxes socials. De fet, quan l'1 d'abril la cadena pública SVT va publicar una entrevista amb el seu creador, un gran nombre de lectors van creure que es tractava d'una broma, ja que coincidia amb el dia dels innocents a Suècia. Entre els comentaris que va rebre la notícia és fàcil veure que ha generat dos tipus de reaccions: els qui els sembla una bona idea per guanyar uns diners extres i els que pensen que els suecs són cada vegada més delators i acusadors del comportament dels altres, fet que pot provocar problemes com baralles i discussions.
També hi ha altres opinions que pensen que l'Ajuntament d'Uppsala i l'empresa de pàrquings es volen estalviar uns diners contractant més personal: "Tal com ho veig, és una manera que la gent treballi per a les empreses d'aparcaments per una simple comissió i no un salari; m'agradaria saber què en diuen els sindicats sobre aquest acord", es podia llegir a la pàgina de Facebook de SVT. Un altre usuari hi deia la seva a la mateixa xarxa social: "Que et recompensin per ser delator? Sembla un somni per a molts suecs".
Davant de l'atenció que l'aplicació ha rebut als mitjans, Erik Englund afirma mostrar-se molt sorprès: "No esperàvem generar tant rebombori, la veritat, però són bones notícies per a nosaltres", diu. Englund comprèn que la seva idea pot causar algun conflicte: "Entenc que et pot molestar quan algú comença a rebre multes d'aparcament més sovint, però crec que es creen més molèsties quan un cotxe estaciona en una plaça reservada per a persones amb mobilitat reduïda sense tenir-hi dret, per exemple". A principis de maig, l'aplicació ha estat llançada també a la ciutat de Jönköping, i Englund espera que en els pròxims mesos es pugui fer servir en altres ciutats més grans del país: "Hem rebut l'interès de moltes ciutats, també des de l'estranger, on esperem poder expandir-nos aviat".