La ginebra catalana que es beu sense tònica
Paloseco, amb seu a Barcelona, crea un destilat pensat per consumir-se sol i elaborat en part amb vi del Penedès
BarcelonaAvui no deu quedar gaire gent a Catalunya que no hagi tastat un gintònic, però sí que hi deu haver més gent que no hagi begut mai ginebra sola. Aquesta beguda és una de les reines dels combinats alcohòlics, un fet al qual l’empresa barcelonina Paloseco vol posar remei llançant al mercat la primera ginebra catalana pensada per beure’s sola.
El fundador de l’empresa és Marcos Canas, que també és conseller delegat de l’agència de comunicació Templeton. L’empresari va decidir crear l’empresa primer ell sol i després amb dos socis més, també catalans, a finals del 2018, i va “desenvolupar” la idea durant el 2019. Ja amb la pandèmia, l’any següent va patentar la marca i va crear la societat.
“Templeton és la meva feina”, explica Canas. Precisament per la seva experiència en el món del màrqueting i la comunicació corporativa, es va adonar que “no hi havia cap ginebra al món que es promocionés per beure’s sola”, indica. “La ginebra és l’amant perfecte de la tònica”, afegeix.
En aquest sentit, Canas reconeix que l’empresa busca posicionar-se en un mercat que, ara mateix, és “un nínxol molt petit”, ja que gairebé ningú beu la ginebra sola, sinó que es pren amb algun refresc o com a part d’un còctel: “El que volem canviar és un hàbit de consum, que és molt difícil”.
La proposta de Paloseco de beure la ginebra sense res i “en un vas”, no en una copa, enllaça amb l’origen de la beguda, diu Canas. La ginebra com es coneix avui dia es va crear als Països Baixos al segle XVII, pensada per consumir-se en petites dosis –a causa de l’alta graduació– sense acompanyament, igual que es consumeix el whisky o l’orujo. És amb el pas dels anys que s’ha utilitzat sobretot per a combinats i ha perdut el sentit original de beguda que es beu sense barrejar.
Per prendre’s sola, la ginebra ha de ser molt bona i pensada per a això. Paloseco intenta, doncs, mantenir-se el màxim de fidel possible a com eren les ginebres originals. “La fem molt semblant a com es feia a Holanda fa 500 anys”, diu.
La recepta de la ginebra diu que cal utilitzar un destil·lat de cereal, que en la majoria de casos és l’ordi o el blat. Aquest destil·lat es torna a destil·lar, però afegint-hi plantes i altres elements que li donin el gust i l’aroma propi, entre els quals hi ha d’haver per força el ginebró, el fruit del ginebre comú que dona nom a la beguda.
En el cas de Paloseco, el destil·lat original que utilitzen és una barreja de destil·lat de blat i de vi elaborat amb raïm Ugni Blanc –una varietat d’origen italià també coneguda com a Trebbiano– cultivat al Penedès. La raó per la qual es barreja amb destil·lat de blat és perquè el destil·lat de raïm és “molt alcohòlic i molt potent”, i llavors cal rebaixar-lo. El producte final té una graduació de 40 graus, per damunt del mínim de 37,5 graus que marca la normativa, que també obliga que tingui un gust clar de ginebró per poder etiquetar-se com a ginebra.
De moment Paloseco ja ha elaborat 2.500 ampolles de ginebra que encara no ha comercialitzat. L’empresa vol fer el salt al mercat ara, començant per vendes a través de la seva pròpia web. La companyia està immersa en una ronda de finançament per obtenir 500.000 euros que ha de servir per tirar endavant iniciatives per vendre la primera remesa amb “accions molt acotades de comunicació”, com ara l’organització d’esdeveniments o fins i tot la contractació d’influencers.
De moment Canas descarta vendre la producció a través d’una distribuïdora, ja que és “complex i perds el control de la marca”. Justament el màrqueting és el que més preocupa a Canas. Com que es tracta d’un tipus de ginebra tan específic, l’empresa ha optat per “crear una marca” i oferir un producte d’alta qualitat, comenta. De fet, el preu per ampolla és, de moment, de 300 euros, lluny de l’abast de moltes butxaques. “Volem fer una cosa molt bona i elaborada”, diu.
De cara al futur espera fer una nova producció d’uns pocs milers d’ampolles i explora la possibilitat de vendre a la Xina, on les vendes de ginebra han explotat els últims anys, abans de decidir si amplien la producció o utilitzen la marca per fer un nou producte.