La xocolata prèmium catalana que es fa entre vinyes: d'on surt Simón Coll?
La companyia es va internacionalitzar a partir del 1986
A la plaça Joan Sala hi ha Freixenet. A l'avinguda Jaume de Codorníu, la seva rival: Codorníu. Una mica més enllà, al carrer Sant Isidre, hi ha els caves Catasús Casanovas. També hi pots trobar Gramona, Juvé & Camps i els caves Torre-Blanca. Amb poc més de 12.000 habitants, Sant Sadurní d'Anoia és la meca del cava català. Ara bé, enmig de les vinyes, les ampolles i els taps de suro no només hi han crescut marques d'escumosos. Aquest municipi de l'Alt Penedès també ha estat el bressol de la marca centenària catalana més famosa del sector de les xocolates prèmium: Simón Coll. Hi va néixer el 1840, però avui continua ben viva: la companyia té dues fàbriques al municipi, un centenar de treballadors i una facturació que ronda els 25 milions d'euros. Qui va plantar els fonaments d'aquest imperi xocolater?
Va ser un emprenedor del 1840. Es deia Simón Mestres i era fill d'una família de viticultors del territori. El seu germà va heretar el negoci dels pares i ell va embarcar-se en una aventura diferent: va obrir una botiga d'ultramarins. Hi venia de tot, però el seu olfacte de comerciant va ensumar, especialment, la xocolata. S'hi va especialitzar. Va començar deixant volar la imaginació, va idear receptes pròpies i el producte de seguida es va fer famós a la comarca. El seu fill, Miquel Mestres, va agafar-ne el relleu i va començar a envasar la xocolata sota el nom de Simón. Encara era un procés artesanal, però a principis del segle passat ja s'havia mecanitzat. "És a partir d'aquest moment que comencem a parlar de la primera fàbrica de xocolata", explica l'empresa.
A la dècada de 1950 al capdavant de l'empresa ja hi havia la quarta generació de la família. A banda de xocolater, tenia una gran passió per la pastisseria. Amb ell les xocolates de la marca van fer un salt endavant. Per un cantó, va millorar la fórmula i va aconseguir que la xocolata tingués una textura molt més fina que les de la competència. Per l'altre, va apostar fort per la publicitat. "Va iniciar les primeres accions de comunicació i de promoció, amb iniciatives com els àlbums de cromos col·leccionables", recorda la companyia.
El 1972 el timó va passar a Xavier Coll, fill del Miquel i cinquena generació. Aquell mateix any es va consumar un dels moviments clau de l'empresa: la compra de la històrica Xocolata Amatller, fundada el 1797 i que havia estat líder del sector durant dècades. La va incorporar al seu catàleg, mantenint-ne el nom. "Tenia una forta personalitat i una gran identitat gràfica", justifica l'empresa. Avui encara la comercialitza. "Aquesta incorporació va consolidar la percepció que els consumidors tenien de Simón Coll com una empresa lligada a marques amb llegat històric i un component cultural important", analitza Carolina Luis-Bassa, directora del màster de màrqueting de la UPF-Barcelona School of Management.
La internacionalització
A partir del 1986 les xocolates de Simón Coll van començar a viatjar fora. Avui les seves vendes es reparteixen a parts iguals entre Catalunya, la resta d'Espanya i els països estrangers: des d'Europa, Austràlia i el Japó fins a Corea i els Estats Units. També van apostar fort per crear productes de xocolata específics per a l'època de Nadal i per a Pasqua. El 2004 al capdavant de l'empresa hi va entrar la sisena generació de la família, capitanejada per Maria Coll, i que va acabar de posicionar el producte al canal gurmet. El 2012 l'empresa va inaugurar el centre de visites Espai Xocolata Simón Coll, a Sant Sadurní d'Anoia. Dos anys més tard, al bell mig del passeig de Gràcia de Barcelona, hi van inaugurar la Casa Amatller.
El 2018, exactament en el mateix indret on Simón Mestres va fundar l'obrador fa més de 180 anys, la marca hi va obrir un nou espai per a la divulgació i la recerca en el camp del cacau. El 2021 Simón Coll va accelerar en l'àmbit del retail amb l'obertura de la seva primera botiga pròpia en format pop-up, al centre comercial Diagonal Mar. "L'èxit de la companyia rau en la barreja de tres ingredients clau: comptar amb la força del llegat familiar i la tradició, tenir una cartera de productes diversificada i de primera qualitat, i innovar constantment per fer un producte de gran consum sense perdre el seu toc artesanal", diagnostica Luis-Bassa. Per a l'experta les xocolates de Simón Coll tenen el gust del pas de generació en generació. "La connexió emocional que han creat amb els consumidors és essencial", conclou.
- 1840<p>Simón Mestres obre una botiga d'ultramarins i es fixa en la xocolata</p>
- 1950<p>La quarta generació de la família automatitza el procés sense perdre el toc artesanal</p>
- 1972<p>Amb la cinquena generació, la marca compra les xocolates Amatller, líders del sector</p>
- 1986<p>La marca trepitja món: les seves xocolates comencen a exportar-se</p>
- 2012<p>La sisena generació inaugura l'Espai Simón Coll i la Casa Amatller. El producte es consolida al mercat gurmet</p>
- 2023