INFRAESTRUCTURES

Tecnologia de la fàbrica per evitar accidents de tren

Una pime del sector de l’automòbil de Sant Boi crea un‘spin-off’ amb un sistema que detecta la caiguda d’objectes i persones a les vies del tren

Georgina Ferri
09/10/2016
3 min

Són les 12 del migdia d’un dia calorós d’estiu. Dos nois joves caminen per l’andana de l’estació de La Floresta direcció Sabadell. Van ben vestits i passarien desapercebuts si no fos pel que estan a punt de fer. Cada vegada s’acosten més al caire de l’andana. Miren a l’esquerra i a la dreta, no ve cap tren i decideixen saltar. Corrents, arriben a l’altra andana, direcció Barcelona. Aquesta situació no és insòlita a La Floresta i va ser enregistrada per les càmeres que l’empresa Promaut ha instal·lat a l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). “Hem triat aquesta estació per desenvolupar el nostre prototip, perquè té la particularitat que una de les seves andanes és un camí veïnal i algunes persones, per no haver de pujar escales i creuar un pont, travessen directament per la via”, explica Pere Padrós, responsable d’innovació de Promaut.

L’han batejat com a Sistema de Detecció d’Objectes (SDO) i detecta la presència de persones i objectes perillosos a la via. A sota de l’andana hi ha uns sensors làser que detecten tots aquells objectes més grans de 30 centímetres i densos que cauen a la via. A més dels sensors, el sistema es complementa amb unes càmeres tèrmiques i un programari. “Anem entrenant-lo perquè ell mateix vagi aprenent de les dades que va registrant amb un sistema de deep learning ”, diu Padrós. Les càmeres tèrmiques filmen contínuament les andanes de l’estació i creen una base de dades de situacions que es creuen amb les dades dels sensors làser. “Després, una persona li ha de dir al sistema quines situacions són perilloses i quines no, així s’entrena fins que és capaç de decidir per ell mateix”, afegeix Padrós.

Aquesta empresa de Sant Boi de Llobregat va néixer l’any 1995 especialitzada en la supervisió de processos de la indústria de l’automoció. “Sempre ens ha interessat portar tecnologia del sector de l’automòbil a altres àmbits”, explica Padrós, que afegeix que “dins de la indústria de l’automoció sempre s’han separat els robots de les cadenes de muntatge de les persones mitjançant sensors òptics o làser, perquè quan una persona entra dins de la trajectòria d’un robot pugui parar”. Ara han agafat aquesta tecnologia i l’han aplicada al sector ferroviari, perquè calculen que a Europa cada any hi ha més de 5.000 accidents relacionats amb vies ferroviàries.

El 2014 Promaut va facturar nou milions d’euros i va dedicar a la innovació un 6,7% d’aquesta facturació. El 2015 van augmentar un milió la facturació, fins als 10 milions d’euros, i van destinar un 9% a innovar. En concret, a La Floresta hi han invertit un milió d’euros; el projecte compta amb el suport del programa marc Horizon 2020 de la Unió Europea i d’ACCIÓ. La col·locació dels sensors va acabar al juny i pretenen tenir acabat el prototip el març del 2017. Des de FGC permeten que es facin les proves a les seves instal·lacions de manera gratuïta. “Veiem a temps real si és un producte que funciona i si en el futur el podem estendre a totes les nostres estacions”, diu Josep Carles Teres, cap de nous projectes de FGC. “No és un producte que tu compres de catàleg, sinó que has pogut adaptar també a la teva casuística; hi guanya Promaut i hi guanyem nosaltres”, assegura, i afegeix que “això és molt positiu en un sector tan endogàmic com el ferroviari”.

La intenció de l’empresa és poder oferir aquest prototip a administracions o grans clubs esportius, perquè també pot predir situacions perilloses en andanes o en llocs amb molta aglomeració de gent, com ara estadis de futbol o concerts. “És un sector en què costa molt desenvolupar noves tecnologies, però un cop s’han desenvolupat és molt més fàcil que puguin estendre’s”, conclou Padrós.

stats