El tàndem empresarial entre Bojan i Iniesta
L'exdavanter del Barça s'ha sumat a un projecte empresarial que fabrica bicicletes a Barcelona
BarcelonaDesprés de finalitzar la seva aventura al futbol japonès, Bojan Krkic (Linyola, 1990) no para quiet. La setmana del Mobile World Congress l'ha començat fent una xerrada davant empresaris sobre com gestionar la pressió quan la teva esquena en carrega molta. Ho sap prou bé aquest futbolista que va ser la joia de la corona de la Masia del Barça. Cada cop que xutava al Camp Nou, 96.000 persones aguantaven la respiració mirant-lo. I milions d'aficionats feien el mateix a casa seva. Per gestionar millor aquell pes, un dels espais on Bojan ha trobat la calma que necessitava ha estat en carreteres de terra solitàries, pedalant, com tantes altres persones. Ell, però, ha decidit anar un pas més enllà: ara farà les seves pròpies bicicletes.
Bojan sempre va ser un futbolista amb una sensibilitat especial. Ha jugat al Canadà, al Japó, als Països Baixos, Anglaterra, Itàlia i Alemanya, interessant-se sempre per què hi trobaria, a llocs amb una cultura diferent. Ara, amb 32 anys i a l'espera de veure on el portarà el futbol després de l'aventura al Vissel Kobe japonès, ha posat en marxa una carrera com a empresari pensant en el futur. "Sent com soc, necessito formar part de projectes que encaixin amb la meva manera d'entendre les coses", explica a l'ARA. Per això, acaba de sumar-se a un projecte nou que consisteix a fer bicicletes sota el nom de Guava Bikes. "Vaig arribar a aquest projecte gràcies a NSN Ventures. Ja fa anys que treballo amb ells i em van parlar d'un projecte per fer bicicletes que va engrescar-me", afegeix. Quan Bojan parla de NSNes refereix a Never Say Never (NSN), la incubadora d'empreses d'Andrés Iniesta, que ja dona feina a més de 60 persones.
Iniesta, que va ser clau perquè Bojan també hagi jugat els darrers mesos al Vissel Kobe perquè comparteixen agència de representació, ja fa anys que busca socis per iniciar projectes que vagin més enllà de la pilota, en àmbits com la producció audiovisual, el vi o la roba. Alguns d'aquests socis són David Álvarez i Nacho Suárez. Després de 25 anys d'experiència en la indústria de la bicicleta, aquests dos amics van decidir iniciar el seu projecte enrolant-hi Bojan. Álvarez és un nord-americà, de Seattle, amb experiència en el sector al Japó i Europa. Suárez, un barceloní que, a més de ser enginyer, practica el descens en bicicleta. Porten el ciclisme a la sang. "Em va agradar molt la idea, així que m'hi he sumat. A mi la bicicleta fa anys que m'agrada. Tinc amics que fan Ironmans, que no deixaven de parlar-me de les seves experiències. Jo corrent no els podia seguir, però en bicicleta sí. Així que m'hi vaig anar aficionant. A més, és ideal per entrenar i per recuperar-se de lesions. Els meus amics roden per carretera, però em van dir de provar gravel, un tipus de bicicleta que permet totes les superfícies, i des del primer dia em va engrescar molt", recorda. Iniesta també ho segueix, des de la distància, content de veure com s'uneix al projecte el seu amic Bojan. "La idea és tenir una marca fresca i inclusiva, que prioritzi un vincle directe i personal amb els aficionats al ciclisme", explica.
Amb la base a Barcelona
Al gravel, les bicicletes són similars a les de carretera, però amb un neumàtic més ample que permet circular per pistes sense asfaltar. Així va néixer Guava Bikes, una marca que es defineix com "enfocada a la producció i comercialització de bicicletes d'alta gamma dissenyades, pintades i muntades a Barcelona". Les bicicletes costen al voltant dels 5.000 euros, preu modificable en funció dels accessoris i colors. "El quadre de la bicicleta, el manillar o les rodes les fem nosaltres, amb els nostres motlles, a Taiwan. Aquesta illa fabrica el 99% dels components de ciclisme del món perquè va molt per davant en la fabricació amb carboni. Ens agradaria poder fer-ho en el futur nosaltres, però cal temps", explica un dels responsables de la marca, Ricardo Echevarría. Amb els grups de transmissió de la bicicleta existeixen tres fabricants al món: Shimano, Sram i Campagnolo. La gent de Guava Bikes ha optat per Sram, marca dels Estats Units.
Un dels punts en què Guava vol marcar diferències és en la manera de cuidar el client. En aquest cas, els permeten provar la bicicleta abans de comprar-la. "Té sentit i la gent ens ho està destacant. Cal estar segur que serà una bicicleta on et sentiràs còmode abans de fer una inversió", diu Bojan, que després de començar a rodar amb una bicicleta elèctrica ara s'ha passat a aquestes bicicletes més exigents. Per oferir als interessats la possibilitat de provar les bicicletes, en tindran unes de prova al clubhouse de Guava a Barcelona, que s'inaugurarà a mitjans de març. Els interessats podran reservar-ne una de prova a la pàgina web o passar per aquesta seu de Vallvidrera, una ubicació escollida per la proximitat a les pistes de Collserola. De fet, s'organitzaran rutes des d'aquesta seu per crear una comunitat.
Grava Bikes és la segona aventura empresarial de Bojan, que en el passat va convertir-se en el primer futbolista que va jugar i marcar a les quatre grans lligues europees. Ho va fer amb el Barça, la Roma i el Milan a Itàlia, l'Stoke a Anglaterra i el Mainz a Alemanya. Fa uns anys va sumar-se a una cadena de restaurants anomenada Naked & Sated iniciada per altres futbolistes com Marcos Llorente, de l'Atlètic de Madrid, o Ibai Gómez. "Alimentació sana, en aquest cas. Sempre li he donat molta importància a l'alimentació i la preparació física, així que vull pensar que els negocis on estic em representen", conclou Bojan.